• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

شورش جانوران (پایان طبیعت به شکلی که ما می شناختیم)

  • کد خبر : 20387
  • 07 تیر 1400 - 10:15
شورش جانوران (پایان طبیعت به شکلی که ما می شناختیم)
یاز اکو - هرآنچه را که گمان می‌برید درباره‌ی طبیعت می‌دانید فراموش کنید. کتاب فهیم امیر که برنده‌ی جایزه و یکی از ده کتاب برتر ژانویه 2019 شده است با پرسیدن پرسش‌های نامنتظره افسون‌تان می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، کتاب شورش جانوران (پایان طبیعت به شکلی که ما می شناختیم) نوشته فهیم امیر با ترجمه رویا منجم به همت نشر علم منتشر شده است.

هرآنچه را که گمان می‌برید درباره‌ی طبیعت می‌دانید فراموش کنید. کتاب فهیم امیر که برنده‌ی جایزه و یکی از ده کتاب برتر ژانویه ۲۰۱۹ شده است با پرسیدن پرسش‌های نامنتظره افسون‌تان می‌کند. آیا جانوران قربانیان چیرگی مردمان‌اند؟ یا قهرمانان ایستادگی و مقاوت؟ آیا طبیعت دست نخورده و بی‌دفاع است یا درک و دریافت و احساس دارد و ترفندباز است؟ آیا موجود دوپا به راستی پیش‌نیاز سیاسی بودن است؟

در دنیایی که پرندگانی که ویاگرا مصرف می‌کنند, به چیزی فراسوی توانایی‌های خود دست می‌یابند و موریانه‌ها سیستم‌های گرمایش شهرهای بزرگ را به چنگ خود در می‌آورند, آیا جانوران را می‌توان بیدار, آشوب‌گر و ترفندباز در جایگاه خودشان دید؟ با طلسم فهیم امیر, خوک‌ها از بیگناهان کشتارگاه‌ها به انقلابی‌های شورش‌گر, کبوتران از آفت‌ای شهری به جنگ‌جویان نافرمان, زنبورها از توپ‌های پرژدار پرهیزکار, مدل‌های نگاره‌های دوصفحه‌ای و خالی از شرم زیست محیط-سرمایه‌داری می‌شوند. هنگامی که پنجه‌ها, چنگال‌ها, سُم‌ها ابزار تولید را به چنگ می‌آورند, شورش جانوران مارپیچ‌وار بالا و بالاتر می‌رود تا رساله‌ای شود که لحظه به لحظه متقاعد کننده‌ـر می‌شود.

در دل نوشته‌ی امیر خوش‌بینی ژرف و تازه‌ای از خوانش فلسفه و انیشده‌ی انتقادی, پنداره‌ی پسااستعماری و فمنیستی نهفته است که بر بنیان دانش پژوهی دونا هاروی و دیگران بنا می‌شود. هیچ کتابی با شنا کردن جهت عکس جریان آرای همگانی و آداب کنونی, هوشمندی و نوآوری, بیشتر از این کتاب به باورهای راسخ شما نمی‌خندد.

نویسنده: فهیم امیر

ترجمه: رویا منجم

ناشر: علم

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20387

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});