• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

ابعاد فاجعه‌ای کرونا در ایران چقدر است؟

  • کد خبر : 26489
  • 24 مرداد 1400 - 18:29
ابعاد فاجعه‌ای کرونا در ایران چقدر است؟
در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا با واکسیناسیون هدفمند و به موقع، در جهت مهار کرونا گام های بزرگی برداشته اند، ایران بدترین روزهای کرونایی خود در یک سال و نیم اخیر را می گذراند؛ مرگ های روزانه پانصد تایی شده و واکسیناسیون همچنان با سرعت غیرقابل قبولی پیش می رود.

یاز اکو؛ بردیا دانش – در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا با واکسیناسیون هدفمند و به موقع، در جهت مهار کرونا گام های بزرگی برداشته اند، ایران بدترین روزهای کرونایی خود در یک سال و نیم اخیر را می گذراند؛ مرگ های روزانه پانصد تایی شده و واکسیناسیون همچنان با سرعت غیرقابل قبولی پیش می رود.

سعید نمکی اما در تمام مدت شیوع کرونا به جز انداختن تقصیر به گردن این و آن و همزمان با آن، افتخار کردن به نحوه مدیریت خود و طعنه زدن به نحوه مدیریت سایر کشورها کار دیگری انجام نداده است.حالا اما با مصاحبه بی سابقه رییس ستاد مقابله با کرونا، ابعادی از فاجعه ای که مجموعه تحت مدیریت سعید نمکی در این مدت آفریده و البته هرگز آن را قبول نکرده بود، فاش شده است

در اواخر آذر سال ۹۸، یعنی دست کم دو ماه قبل از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران، ظریف در جلسه هیات دولت از لزوم آمادگی ایران برای مقابله با این ویروس خبر داده اما نمکی با تمسخر این موضوع تاکید کرده که ورود این ویروس به ایران ممکن نیست.

به طور مشخص امیررضا نظری، روزنامه نگار در توئیتر نوشته که نمکی در جواب ظریف با «پوزخند» گفته «من تحصیلات پزشکی دارم و چنین چیزی ممکن نیست.»در یک افشاگری دیگر، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در توییتی نوشته است که «یک روز وزارت خارجه باید به این سوال پاسخ دهد که چرا اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری هند را که با تلاش وزارت خارجه برای واردات دارو تخصیص یافت جذب نکرد؟

این افشاگری در حالی است که یکی از گلایه های ثابت سعید نمکی در یک سال و نیم اخیر، عدم تخصیص اعتبارات کرونا به وزارت بهداشت بوده است. او به طور مشخص چندین بار گلایه کرده که چرا اعتبار یک میلیاردی در نظر گرفته شده برای کرونا به طور کامل تخصیص نیافته است.

در اوایل سال جاری کمی پس ا آنکه دولت اعلام کرد بخش خصوصی این اجازه را دارد که به هر نحوی که می تواند واکسن کرونا وارد کند، شماری از اعضای اتاق بازرگانی از ورود قریب الوقوع ۶ میلیون دوز واکسن به ایران خبر دادند. به گفته آنها قرار بود این واکسن ها در اختیار مدیران کارخانه ها قرار بگیرد تا به کارگران تزریق شود. با این حال با گذشت بیش از ۴ ماه از آن روزها خبری از این واکسن ها نشد.وزارت بهداشت تاکنون درباره سرنوشت این واکسن ها و اینکه چرا وارد کشور نشد، توضیحی نداده است.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی با استناد به مبلغ ۷۲۰ میلیون یورویی که زالی بدان اشاره کرده، محاسبه کرده است که با این مبلغ می شد ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا خرید.نکته قابل تامل آن است که یکی از شکایت های ثابت سعید نمکی در بحث مقابله با کرونا همواره مسائل مالی و کمبود بودجه بوده است. با این افشاگری ها حالا مشخص شده است که وزارت تحت مدیریت نمکی حتی در تشخیص اولویت های این وزارتخانه برای هزنه کرد در راستای مقابله با کرونا نیز به بیراهه رفته و با پولی که می توانست ۱۰۰ میلیون دوز واکسن را برای کشور تامین کند، صرفا به تهیه دارو پرداخته؛ دارویی که در صورت واکسینه شدن بخش بزرگی از مردم، نیاز به آن به شدت کاهش می یافت.ماجرا به همین جا ختم نمی شود؛ شریعتی عضو اتاق بازرگانی، پای مافیای دارو را وسط کشیده و گفته که سفره با برکت ۶ میلیاردی دارو در ایران طالب زیاد دارد

فروردین امسال سفیر ایران در مسکو از کارشکنی در مسیر مذاکرات ایران و روسیه برای خرید واکسن اسپوتنیک وی خبر داده و گفته که «عده ای کارشکنی کردند که چرا باید از روس ها واکسن خرید؟» پیشنهاد اولیه برای خرید واکسن از روسیه ۲۰ میلیون دوز بود اما وزارت بهداشت نصف آن را تایید کرد

در این رویکرد تامل برانگیز وزارت بهداشت، نمایندگان مجلس نیز این دستگاه را همراهی کرده اند.در اواخر سال گذشته، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گزارشی عجیب ادعا کرد که ۴۰% مردم گفته اند که هیچ اعتمادی به واکسن خارجی ندارند و ۷۲ % آنها گفته اند که تمایل دارند واکسن ایرانی تزریق کنند؛

بر اساس آنچه تاکنون مشخص شده، وزارت بهداشت به گفته زالی، هم آمار فوتی را از سازمان جهانی بهداشت مخفی کرده و هم کمک های پزشکان بدون مرز را فرودگاه برگردانده است.

ابعاد دیگر فاجعه را شاید بتوان از لابلای سخنان لاریجانی یافت که گفته مردادماه سال گذشته می خواستیم ۱۸ میلیون واکسن چینی بخریم اما نگذاشتند. جالب اینجاست که مشاور وزیر بهداشت، این اظهارات لاریجانی را با این استدلال که واکسن چینی ۵ ماه بعد فاز سوم آزمایش بالینی را پشت سر گذاشتند، رد کرده و گفته ما موش آزمایشگاهی هیچ کشوری نمیشویم، جالب اینجاست که ایران دست کم در پروژه واکسن کوبایی این موضوع را پذیرفته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=26489

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});