• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1

در بازار خودرو چه خبر است؟/ جهش عجیب و غریب قیمت خودروها

  • کد خبر : 58103
  • 24 فروردین 1401 - 12:30
در بازار خودرو چه خبر است؟/ جهش عجیب و غریب قیمت خودروها
یاز اکو - تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در فروردین امسال در مقایسه با فروردین ۱۴۰۰ بین ۲۰ تا ۶۷ درصد رشدکرده یعنی مصرف‌کننده ایرانی باید خودروهای داخلی را بین ۶۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان گران‌تر از پارسال خریداری کند.

یازاکو؛ جعفر ساعی نیا – تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در فروردین امسال در مقایسه با فروردین ۱۴۰۰ بین ۲۰ تا ۶۷ درصد رشدکرده یعنی مصرف‌کننده ایرانی باید خودروهای داخلی را بین ۶۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان گران‌تر از پارسال خریداری کند.

فعالان این بازار تاکید دارند حجم معاملات ضعیف و کساد است. با این حال طی روزهای گذشته قیمت محصول‌های ایران‌خودرو و سایپا هر دو در بازار یک گام به جلو حرکت کردند.

بر این اساس، در حال حاضر در بین خودروهای پرتیراژ در بازار، پراید ۱۱۱ در بازار۱۹۰ تا ۱۹۱ میلیون تومان فروخته می‌شود. کوئیک دنده ای نیز با قیمت ۲۲۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد. تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۰، ۱۸۵ میلیون تومان، تیبا دو ۱۸۸ میلیون تومان معامله می‌شوند.

در بین ایران‌خودرویی‌ها، سمند ال ایکس از ۲۶۳ میلیون تومان با قیمت ۲۷۸ میلیون تومان، پژو پارس از ۲۹۷ میلیون تومان با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو از ۲۷۷ میلیون با قیمت ۲۸۲ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. علاوه بر این پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز با قیمت ۳۲۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۵۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در بازار امروز پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با قیمت ۲۷۰ میلیون تومان، سمند EF7 با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان و رانا پلاس با قیمت ۲۸۹ میلیون تومان فروخته می‌شود.

تحلیلگران نظرات مختلفی درباره دلایل افزایش قیمت خودرو دارند اما روزنامه همشهری بارها گزارش داده عامل اصلی گرانی خودرو کمبود تولید است که نمی‌تواند کفاف تقاضای بازار داخلی را بدهد. در این شرایط که قیمت خودرو از ابتدای امسال تاکنون به سرعت در حال رشد است، معاون وزیر صنعت عامل گرانی خودرو را کمبود عرضه خودرو دانست و برای نخستین‌بار فاش کرد بازار ایران سالانه به یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو نیاز دارد تا کفه عرضه و تقاضا متعادل و قرعه‌کشی حذف شود.

کمبود عرضه

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت درباره دلایل افزایش قیمت خودرو گفت: وقتی در برابر تقاضا، عرضه کم است، به‌طور طبیعی قیمت بالا می‌رود و قیمت عرضه کارخانه با بازار، فاصله معناداری پیدا می‌کند. او با بیان اینکه افزایش عرضه یکی از راهکارهای مؤثر برای کاهش قیمت خودرو است، تأکید کرد: محاسباتی انجام شد تا نشان دهد چقدر خودرو باید عرضه شود تا به انجام قرعه‌کشی نیازی نباشد و براساس نتایج آن محاسبات، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد. معاون وزیر صمت ادامه داد: این محاسبات نشان داد اگر یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار ایران عرضه شود به قرعه‌کشی نیازی نخواهد بود.

به‌گفته او، تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برای امسال هدف‌گذاری شده است تا عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود.

هرچند برخی کارشناسان حتی میزان تقاضای واقعی بازار را نزدیک به ۲ میلیون دستگاه می‌دانند اما این برای نخستین بار است که یک مقام مسئول میزان تقاضای واقعی بازار خودرو را اعلام می‌کند. این رقم نشان می‌دهد تیراژ تولید داخلی خودرو فقط کفاف ۶۵ درصد تقاضای بازار را می‌دهد و بازار خودرو با کمبود ۳۵ درصدی یعنی ۵۰۰ هزار دستگاه در سال مواجه است.

طبق آمارهای موجود شرکت‌های خودروساز در سال گذشته ۹۰۳ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان دست‌کم ۵۰۰ هزار دستگاه کمتر از میزان تقاضای واقعی بازار، مطابق گفته‌های معاون وزیر صمت است. در چنین شرایطی برآورد می‌شود تیراژ تولید خودرو در سال‌جاری باید به شکل قابل‌توجهی افزایش یابد تا هم قیمت خودرو افزایش نیابد و هم قرعه‌کشی خودرو حذف شود، اما آمارها نشان می‌دهد که میزان تولید خودرو نه فقط روند رو به رشدی را دنبال نمی‌کند بلکه تیراژ تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ معادل ۳.۵ درصد یعنی رقمی معادل ۳۳ هزار دستگاه کاهش یافته است. تیراژ تولید خودرو حتی در ماه گذشته (اسفند پارسال) ۴۲ درصد کمتر از ماه قبلش (بهمن پارسال) بوده است.

این ارقام به‌معنای این است که احتمالا فعلا نباید منتظر کاهش قیمت خودرو و همینطور منتظر حذف قرعه‌کشی در بازار خودرو باشیم زیرا با ارقام فعلی چشم‌انداز امیدبخشی برای افزایش تولید و عرضه خودرو وجود ندارد. همه اینها در حالی است که وزیر صمت و مدیران شرکت‌های خودروسازی‌ امسال نیز مانند پارسال وعده داده‌اند که تولید خودرو افزایش یابد.‌

حذف قرعه کشی منوط به افزایش تولید

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت درباره حذف قرعه‌کشی خودرو در سال‌جاری که قبلا وعده داده شده بود، گفت: این موضوع در طول سال تحقق خواهد یافت و مربوط به ابتدای سال نیست، بلکه به‌مرور و با افزایش عرضه خودرو، تعادل در بازار عرضه و تقاضا به‌وجود خواهد آمد و هرچقدر به انتهای سال نزدیک‌تر شویم، تعداد بیشتری از خودروها از قرعه‌کشی حذف می‌شوند.

منطقی با تأکید بر اینکه میزان عرضه و تقاضای خودرو باید به تعادل برسد تا شرایط حذف قرعه‌کشی فراهم شود، توضیح داد: با افزایش عرضه، هرچقدر جلوتر برویم تعداد خودروهای بیشتری از شمول قرعه‌کشی حذف خواهند شد و پیش‌بینی می‌شود که حتی برخی خودروها نیز به‌صورت فروش اقساطی عرضه شوند.

به گزارش یاز اکو به نقل از فارس، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان نیز، در مورد دلایل افزایش قیمت خودرو‌ در روزهای اخیر گفت: افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر دلایل متعددی دارد، اما یکی از دلایل آن کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان به بازار است.

سعید موتمنی افزود: در روزهای اخیر نسبت به اواخر سال گذشته عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش یافته است و همین موضوع بر افزایش قیمت خودرو در بازار تاثیر گذاشته است.

نوسان نرخ ارز عامل افزایش قیمت خودرو

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اظهار داشت: نوسانات ارزی و همچنین مباحث مطرح شده در رابطه با ممنوعیت واردات خودرو نیز بر افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر موثر بوده است.

موتمنی بیان داشت: اگرچه خودرو یک کالای مصرفی است، اما با توجه به وضعیت تولید و عرضه در مبادلات ما یک کالای سرمایه‌ای قلمداد می‌شود، بنابراین تغییرات نرخ ارز بر قیمت آن موثر است و با کاهش یا افزایش قیمت شاهد تغییرات قیمت در این کالا هستیم.

اختلاف قیمت خودروهای مدل ۱۴۰۱

وی همچنین به تقاضای بیشتر برای خودروهای مدل ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در روزهای نخست سال اختلاف قیمت خودروهای مدل ۱۴۰۱ با خودروهای مدل ۱۴۰۰ حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان بود که این اختلاف قیمت اکنون بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان است.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو اظهار داشت: برخی از خریداران خودرو در انتظار ورود خودروهای مدل ۱۴۰۱ به بازار بودند بنابراین تقاضا خرید این خودرو در بازار افزایش یافته است و افزایش تقاضا نیست باعث افزایش قیمت این خودروها شده است.

وی افزود: اگرچه تقاضا خرید خودرو در بازار زیاد نیست، اما تقاضا نسبت به عرضه بیشتر است و همین موضوع نیز منجر به افزایش قیمت‌ها و اختلاف قیمت بازار و کارخانه می‌شود.

موتمنی اظهار داشت: آشفتگی و نابسامانی در بازار خودرو از اواخر سال ۹۷ یعنی از زمانی که عرضه خودرو به بازار کم شده، ایجاد شده است.

وی افزود: سال گذشته قرار بود یک میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود اما تولید آن حدود ۸۰۰ هزار دستگاه بود. نیاز کشور به خودرو سالانه یک میلیون دستگاه است بنابراین وقتی تقاضای مورد نیاز تامین نمی‌شود واسطه‌گری هم افزایش می‌یابد.

واردات خودرو قیمت‌ها را متعادل می‌کند

وی بیان داشت: اگر نمی‌توان نیاز بازار را تامین کرد باید اجازه واردات را بدهند زیرا با تامین نیاز بازار می‌توان تعادل قیمت را در بازار ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه قیمت کارخانه‌ای خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۴۹ میلیون تومان است، گفت: این درحالی است که این خودرو در بازار به قیمت ۲۸۷ میلیون تومان عرضه می‌شود.

وی گفت: بر اثر عرضه کم خودرو قیمت خودرو کارخانه‌ای و قیمت خودرو در بازار حدود ۱۲۰ میلیون تومان تفاوت دارد و مشتری مجبور به پرداخت هزینه بیشتر است.

موتمنی اظهار داشت: وقتی نیاز بازار تامین نمی‌شود در نتیجه مصرف کننده نهایی باید هزینه زیادی بپردازد و این در حالی است که می‌تواند با واردات خودرو بازار خودرو را متعادل کرد.

وی در پاسخ به این سوال که در پایان سال گذشته مدیران دو خودرو سازی بزرگ کشور اعلام کردند که عرضه خودرو به بازار را افزایش می‌دهند، آیا افزایش عرضه در بازار مشهود است، گفت: خیر اثری از افزایش عرضه خودرو در بازار مشاهده نمی‌شود، زیرا اگر افزایش عرضه صورت گرفته بود، قیمت‌ خودرو افزایش نمی‌یافت.

وی گفت: در روزهای اخیر نیز عرضه خودرو نسبت به اواخر سال گذشته از سوی خودروسازان کاهش یافته است و همان طور که اشاره شد این موضوع نیز یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو است.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: در مجموع قیمت خودروهایی مانند پژو پارس، ۲۰۶، کوئیک نسبت به اواخر سال گذشته حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان و خودروهایی مانند پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۱ نیز حدود ۴ تا ۵ میلیون افزایش یافته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=58103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});