• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3

نمایش “ناگهان زود” به روی صحنه رفت

  • کد خبر : 65797
  • 18 خرداد 1401 - 12:45
نمایش “ناگهان زود” به روی صحنه رفت
یاز اکو - همزمان با دومین روز از آغاز پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، نمایش "ناگهان زود" به کارگردانی "مهدی صالحیار" به روی صحنه رفت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، “مهدی صالحیار” نویسندگی وکارگردانی این نمایش را بر عهده دارد و ” سمانه بابازاده” به عنوان بازیگر، “سما سیمرغی” به عنوان دستیار کارگردان، “آیتک مطلوبی ” در بخش نور، “پویا معصومی” در بخش افکت و “ترمه پارسا” در بخش گریم این نمایش فعالیت می‌کنند.
موضوع این نمایش بدین ترتیب است که زنی در یک مسافرخانه در مشهد، تصمیم بر کمک به یک خانواده بی فرزند دارد اما تصادفی برای خانواده پیش می آید که سرنوشت زن را نیز تغییر می دهد…

در ادامه مصاحبه با کارگردان این نمایش را مشاهده می ‌کنید:

تعریف شما از هنر آیینی و تئاتر ارزشی چیست؟

تئاتر برخاسته از آیین است. این تعریفی است که مورخان و کارشناسان با کنکاش درریشه های تئاتر به آن رسیده اند. لذا ذات تئاتر، به دوش کشیدن فرهنگ و هنر و ارزشها و دغدغه های یک ملت است که این رشته از هنر را بسیار مقدس می کند.

به نظر جنابعالی راهکارهای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ رضوی در جامعه علی‌الخصوص در میان جوانان و نوجوانان چیست؟

هویت و ارزش یک ملت ریشه در باورها و اعتقادها و تاریخ آن ملت دارد لذا وقتی ما ایرانیان از یک غنای فرهنگی بهره می بریم لازم است جهت حفظ آن فرهنک و ممانعت از بیراه روی، تلاش و کوشش وافری داشته باشیم که فرهنگ رضوی از این قاعده مستثنی نیست.

داشتن برنامه های اساسی از دوران اموزشی مدرسه و سپس دانشکاه، با رعایت جذابیت های هنری و ایجاد حس کنجکاوی و لذت در نسل نوجوان و جوان، نیاز به یک کارشناسی اساسی از سوی متخصصان دارد و همیشه این مساله مستلزم به روز شدن نیز خواهد بود.

راه‌های پیاده کردن فرهنگ متعالی و سیره زندگی رضوی در زندگی فردی و اجتماعی چیست؟

فرهنگ و هنر به اعتقاد من بستری است که نیاز به سرمایه گذاری دارد و باید باور داشت که بازدهی آن زمانبر است و قطعا سرمایه مادی نیست. اگر به این باور برسیم کافیست تا بتوانیم با خیالی راحت در این حوزه قدم برداریم و قطعا تزریق مالی برای هنرمندان و فعالان فرهنگی این حوزه بسیار مهم تلقی می شود. تولید اثار باکیفیت و مورد توجه مردم، نیاز به این حمایتهای مالی و در درجه بعدی بسترسازی و حمایتهای معنوی مسئولین دارد.

رسالت دستگاههای فرهنگی در نشر و گسترش هنر آیینی چیست؟

همانطور که پیشتر هم بیان کردم، بودجه های فرهنگی باید اختصاص یابد و و همچنین این بودجه مستقیما به دست هنرمندان و فعالان برسد. بروکراسی های اداری و هزینه های استهلاکی که هیچ عملی را با خود همراه ندارد، آسیبهای این حوزه هستند. دستگاه های فرهنگی به یک پوست اندازی در قوانین حمایتی خود نیاز دارند و باید پذیرش هنرمندان با تفکرات جدید باشند .

جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به عنوان یک رویداد فرهنگی و هنری در سطح بین المللی و کشوری چه نقشی در ترغیب و تشویق قشر جوان و نوجوان جامعه به بهره‌گیری از هنر دینی و آیینی دارد؟

رویدادهای فرهنگی ما در کشورمان، تنها بستر شناساندن فرهنگ به نسل جدید است. امروزه تکنولوژی و نفوذ رسانه ای غیر بومی با همه منافع یا آسیبهای آن، سد بزرگی برای عدم آگاهی از فرهنگ بومی است. لذا رویدادهای فرهنگی که نمایشگر داشته‌های آیینی و فرهنگ ایرانی اسلامی و ارزشهای آن خواهند بود از مهمترین رسالتها خواهد بود و جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در حوزه های مختلف کارکردی خود گام بزرگی در این راستا برمیدارد.

برگزاری جشنواره تئاتر رضوی تا چه اندازه می‌تواند نقش تاثیرگذاری در تولید محتوا در هنر آیینی داشته باشد؟

این رویدادهای فرهنگی گاها تنها کانال ارتباطی مسئولین و تصمیم گیران فرهنگی با هنرمندان حوزه های فرهنگی هستند. وقتی حمایت مالی و معنوی از کانال این رویدادها رخ می دهد پس قطعا در تولید محتوا بسیار نقش بسزایی خواهد داشت.

راهکارهای جنابعالی برای ارتقای سطح کمی و کیفی این جشنواره چیست؟

حمایت از هنرمندان شهرستانها برای تولید آثار و در مرحله بعد حمایت جهت ارائه به مردم تنها رسالت هنر و هنرمند را رقم می زند. پیشنهاد من بر اینست که متولیان این رویدادها، بخشی از حمایت خود را قبل از شروع به کار این رویدادها، به بسترسازی ها و پرورش و تولید آثار متمرکز کنند.

گفتنی است مهدی صالحیار متولد ١٣۶١، دارای مدرک کارشناسی ارشد تئاتر و دانشجوی دکترای پژوهش هنر ، موسس گروه تئاتر اوینار است.

وی سابقه حضور در ده دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر تهران، ده دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان، دوره های مختلف جشنواره تئاتر رضوی، مقاومت، آیینی و سنتی و عروسکی را در کارنامه هنری خود دارد.

همچنین علیرغم چاپ چندین نمایشنامه بصورت کتاب، بعنوان نماینده ایران در فستیوالهای هندوستان، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و ترکیه به اجرای تئاتر پرداخته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=65797

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});