• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1

« شاه اسماعیل » کاری از گروه تئاتر مغان هنر پارس آباد به روی صحنه رفت

  • کد خبر : 65844
  • 18 خرداد 1401 - 19:00
« شاه اسماعیل » کاری از گروه تئاتر مغان هنر پارس آباد به روی صحنه رفت
یاز اکو - همزمان با سومین روز از پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، نمایش « شاه اسماعیل » کاری از گروه تئاتر مغان هنر پارس آباد به روی صحنه رفت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو؛ نویسندگی نمایش «شاه اسماعیل» را علی حسن زاده بر عهده داشته و غریب منوچهری طراح و کارگردان آن است. علی محمدزاده، امیرعلی عالشزاده، سولماز ندایی، محسن وظیفه، محمد رزمی، نسرین هوشیار، توحید قهرمانی، مسلم بایرامی، شهرام محرابی، بهمن محیطی، علی خانزاده، حامد اسگندرزاده، فرامرز نور آذر و محدثه مولایی بازیگران این اثر هنری هستند.
عباس جاهد، حسن جباری، مریم ندایی، هومن روحی، شاهین رمضانپور و پریسا عطایی نیز در اجرای این تئاتر همراهی داشته اند، افزون بر این فرشید سلامت و شیخ حسن شبستری در بخش صدا، مسلم بایرامی دستیار کارگردان و برنامه ریز، لیلا ندایی طراح لباس یاشار هاشمی تنظیم موسیقی و آواز ، یاشار منوچهری طراح نور و ساخت تیزر، حسین آزاد طراح پوستر، رستم سروری طراح بروشور، محمدرضا نریمان، زین العابدین بری بعنوان دستیاران صحنه فعالیت داشته اند.
همچنین در موسیقی این نمایش محمدرضا عرفانی/ کمانچه، امین موسوی/ تار و بهمن محیطی/ قوپوز را نواخته اند. رقیه دادرس و هاجر پناهی دستیاران لباس، سعید فتاحی چهره پرداز حسن جباری و توحید نوری ساخت اکساسوار و محمد منوچهری عکاسی از این نمایش را بر عهده دارد.
گفت‌وگوی دبیرخانه جشنواره با غریب منوچهری، کارگردان نمایش « شاه اسماعیل » به شرح زیر است؛
تعریف شما از هنر آیینی و تئاتر ارزشی چیست؟
هنر بویژه هنر نمایش زاییده آیین است. هنر آیینی می تواند برگرفته و متاثر از آیین ها باشد. از سوی دیگر کشور ما مهد آیین های بسیاری است. تئاتر می تواند از آیین ها کمک بگیرد و بر غنای آن بیافزاید. تعریف خاصی از تئاتر ارزشی نمیدانم‌ همانقدر می دانم که هنر برای تزکیه آمده است و ارزش های جامعه در سایه تزکیه می تواند به نیکی گرایش پیدا کند.

به نظر جنابعالی راهکارهای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ رضوی در جامعه علی‌الخصوص در میان جوانان و نوجوانان چیست؟
باورهای دینی را باید در میان جوانان تقویت کرد. تولید آثار فاخر در گونه های مختلف مانند هنرهای نمایشی، تجسمی و بصری می تواند به این امر کمک کند. از سوی دیگر آثار تولیدی باید فاخر باشند، چراکه آثار سخیف و سبک در این عرصه؛ ممکن است به باورهای دینی لطمه بزند.

راه‌های پیاده کردن فرهنگ متعالی و سیره زندگی رضوی در زندگی فردی و اجتماعی چیست؟
شناسایی، تربیت و تقویت کسانی که در سبک زندگی خود از فرهنگ رضوی تاثیر گرفته اند. الگوها باید درست معرفی شوند. متاسفانه در جامعه امروز فضا برای باور و اعتماد، تیره و تار است و تلاش مضاعف در این زمینه را می طلبد.

برگزاری جشنواره تئاتر رضوی تا چه اندازه می‌تواند نقش تاثیرگذاری در تولید محتوا در هنر آیینی داشته باشد؟
نقش این جشنواره و جشنواره های مشابه که با موضوعات خاص طراحی و اجرا می شوند؛ در تولید محتوای هنرهای آیینی و ارزشی بی تاثیر نیست و این جشنواره ها باید جدی گرفته شوند و با دعوت از حضور فرهیختگان و هنرمندان برجسته می توان به این امر مهم دست یافت.

راهکارهای جنابعالی برای ارتقای سطح کمی و کیفی این جشنواره چیست؟
تامین زیرساخت های و تمهیدات لازم در شهرهای مختلف برای اجرای نمایش های تولید شده می تواند به اشاعه و گسترش این هنر والا بیانجامد.

گفتنی است، غریب منوچهری متولد ۱۳۵۲ پارس آباد مغان دارای مدرک کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر و سرپرست گروه تئاتر مغان هنر است که تاکنون در جشنواره های مختلف سراسری و منطقه ای از جمله تئاتر فجر، تئاتر ماه، رضوی و جشنواره استانی حضور داشته و حائز رتبه های برگزیده شده است.
چندین نمایشنامه نیز از غریب منوچهری در مجلدهای مختلف به چاپ رسیده و او توانسته فعالیتهای نمایشی دشت مغان را تحت کتابی با نام تاریخ نمایش در مغان در سال ۱۳۹۸ تالیف و از سوی انتشارات عنوان به چاپ برساند.
گروه تئاتر مغان هنر در سال ۱۳۸۰ تاسیس شده و در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۱۷ در جشنواره بین المللی تئاتر بدون مرز جمهوری آذربایجان حضور داشته است. گروه تئاتر مغان هنر دارای پروانه درجه الف از مرکز هنرهای نمایشی است و در سال ۱۳۹۰ به عنوان گروه نمایشی فعال کشوری مورد تقدیر کشوری قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=65844

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});