• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

توافق ترکیه با ناتو ممکن است آرای ملی گرایان را به اردوغان بازگرداند

  • کد خبر : 68750
  • 10 تیر 1401 - 13:00
توافق ترکیه با ناتو ممکن است آرای ملی گرایان را به اردوغان بازگرداند
یاز اکو_ترکیه پیشنهادهای فنلاند و سوئد در ناتو را تا زمانی که آنکارا «به خواسته خود نرسید» مسدود کرد - آیا این امر رای دهندگان متزلزل را باز خواهد گرداند؟

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از الجزیره پس از هفته ها رفت و برگشت، ترکیه تصمیم گرفت مخالفت خود را با پیشنهادات عضویت فنلاند و سوئد در ناتو کنار بگذارد، زیرا اتحاد دفاعی فراآتلانتیک در روز سه شنبه در مادرید تشکیل شد.

دفتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با امضای توافقنامه ای اعلام کرد که آنکارا “به آنچه می خواست رسیده است”.

اردوغان توانست به نگرانی‌های خود در مورد حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) – یک گروه “تروریستی” در ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا که از سال ۱۹۸۴ علیه دولت ترکیه جنگیده است، رسیدگی کند.

فنلاند و سوئد همچنین توافق کردند که هرگونه کمکی به شاخه سوری پ‌ک‌ک، یگان‌های مدافع خلق (YPG) را متوقف کنند.

این اولین باری است که یکی از نامزدهای ناتو وعده انجام این کار را می‌دهد، زیرا متحدان غربی ترکیه، YPG را ابزار اصلی خود می دانند

توافق با دو کشور اسکاندیناوی حتی با دیدار رو در رو در اسپانیا با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، که در نتیجه مسائل مختلف روابط نسبتا سردی با شریک دیرینه واشنگتن در ناتو داشته است، انجام شد.

بنابراین جای تعجب نیست که دولت ترکیه و حامیانش حل مناقشه فنلاند و سوئد و دیدار اردوغان و بایدن را پایانی بر تیرگی روابط آنکارا با واشنگتن معرفی کنند.

همچنین این اتفاق به عنوان یک پیروزی برای اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه تلقی شود، زیرا آنها برای انتخابات دشواری که احتمالاً در اواسط سال ۲۰۲۳ برگزار می شود، آماده می شوند.

حزب عدالت و توسعه اردوغان از سال ۲۰۰۲ بر ترکیه حکومت می کند، اما بر اساس نظرسنجی های اخیر، حمایت او از بالای ۵۰ درصد به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته است.

علت اصلی این کاهش ، مشکلات اقتصادی کشور است، به طوری که پول ملی، لیر ترکیه، ۴۴ درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا تنها در سال ۲۰۲۱ و نزدیک به ۲۵ درصد فقط در سال جاری از دست داده است.

سیاست‌های پولی غیرمتعارف اردوغان و نفوذ مستقیم بر بانک مرکزی منجر به کاهش شدید نرخ بهره و افزایش تورم شده است که طبق آمار اداره ملی آمار ترکیه اکنون ۷۰ درصد است، اما بر اساس نهادهای مستقل حدود ۱۲۰ درصد است.

تحریم‌های اعمال‌شده توسط آمریکا، به‌ویژه پس از خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه، بر اقتصاد این کشور نیز تأثیر گذاشته است.

مسئله پناهندگان نیز در آستانه انتخابات به موضوع داغ تبدیل شده است.

ترکیه با وجود نابسامانی های اقتصادی، رسما میزبان ۳٫۷ میلیون آواره سوری است. با این حال، ارقام غیررسمی نشان می دهد که ممکن است تعداد واقعی سوری ها در کنار پناهجویان از سایر ملیت ها بسیار بیشتر باشد، که در دو سال گذشته به احساسات ملی گرایانه در این کشور دامن زده است.

بحران پناهجویان را برخی، به ویژه حامیان ناسیونالیسم ترکیه، نتیجه سیاست های خارجی شکست خورده حزب حاکم می دانند که خطر تهدیدات امنیتی را افزایش داده است.
در نتیجه، بسیاری از خود می‌پرسند که آیا پیروزی در مادرید ابزاری تأثیرگذار برای تثبیت آرای ملی‌گرایان خواهد بود.

ناسیونالیست های ترک تقسیم شدند

ملی گرایان ترک را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد، ناسیونالیست های سکولار که عمدتاً از مخالفان حمایت می کنند و ملی گرایان محافظه کار که عمدتاً از دولت حمایت می کنند.

حزب عدالت و توسعه با بزرگترین حزب ملی گرا در پارلمان، حزب جنبش ملی (MHP) ائتلاف دارد.

پس از توافق مادرید، دولت باهچلی، رهبر MHP، که حزب او اکنون کمتر از ۱۰ درصد رای دارد، از توافق با فنلاند و سوئد حمایت کرد و همچنین استدلال کرد که ترکیه به آنچه می‌خواست رسیده است.

مصطفی دستچی، رئیس حزب محافظه‌کار ملی‌گرا، حزب وحدت بزرگ (BBP)، به الجزیره گفت: دستاوردهای ترکیه از این توافق کم نیست.

وی گفت: این یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دیپلماتیک ترکیه در دوران اخیر بوده است.

اما همه ناسیونالیست‌ها یک خط را دنبال نمی‌کنند، و نظرات آنها بسته به موضع آنها نسبت به دولت متفاوت است.

یاووز آگیرالی اوغلو، نماینده حزب اپوزیسیون IYI، به الجزیره گفت : این توافق خواسته های کشورش را برآورده نمی کند و به جای پیروزی، یک آسیب پذیری دیپلماتیک است.

ملی گرایان در ترکیه از اینکه ایالات متحده ،ترکیه را از برنامه جت های جنگنده F-35 که هزینه آن پیشاپیش پرداخت شده است و همچنین افزایش نیروهای اخیر ایالات متحده در یونان را اخراج کرد، خشمگین هستند.

به گفته احمد یاووز، پیروزی اردوغان در مادرید هیچ تاثیری بر انتخابات نخواهد داشت.

یاووز از رویکرد دولت انتقاد کرد و مدعی شد که علیرغم حق وتوی ترکیه، واقعیت این است که قدرت آن برای اجرای این وتو و توقف عضویت فنلاند و سوئد در ناتو محدود است.

یاووز به الجزیره گفت: «تنها کاری که آنها می خواستند انجام دهند این بود که تأثیر بگذارند. ترکیه به طور کلی با گسترش ناتو مخالف نیست، اما باید سوئد و فنلاند را جداگانه در نظر می گرفت.

وی افزود:«ایالات متحده YPG را مسلح می کند. تظاهرات حامیان پ‌ک‌ک و ی‌پ‌گ آزادانه در آلمان و فرانسه برگزار می‌شود.» این تله‌های یک روزه فقط به اعتبار کشور ما لطمه می‌زند.»

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=68750

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});