• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1
مسعود امینی تیرانی:

سینمای منطقه آذربایجان ویژگی‌های منحصر به فردی دارد

  • کد خبر : 70612
  • 25 تیر 1401 - 12:45
سینمای منطقه آذربایجان ویژگی‌های منحصر به فردی دارد
یاز اکو - مسعود امینی تیرانی گفت: سینمای منطقه آذربایجان و تبریز به دلیل جغرافیا، فرهنگ، آداب و رسوم و زبان همواره ویژگی‌های منحصر به فردی داشته و دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز، عضو هیئت داوران این جشنواره، با بیان این موضوع اظهار کرد: از دهه‌های ۶۰ و ۷۰ با سینماگران آذربایجانی آشنایی دارم و این منطقه همواره در فیلم کوتاه قابل توجه بوده و آن سالها برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشنواره «وحدت» در تبریز نشانه ی این اهمیت بود و می‌توان گفت فیلمسازان این استان سال‌هاست که با جدیت در حال کار و فعالیت هستند که نمونه‌های آن را دیده‌ایم و رد پایشان تا همین امروز هم قابل مشاهده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر نیز در حوزه‌ی فیلمسازی این منطقه اتفاقات مهمی رخ داده و فیلمسازان شاخصی با فیلم کوتاه رشد کرده و در حال حاضر در سینمای حرفه‌ای کار می‌کنند و همین موضوع توجه ویژه‌ای را به فیلمسازی منطقه آذربایجان جلب می‌کند.

امینی تیرانی گفت: ویژگی‌های منحصر به فرد منطقه و همچنین روابط با کشورهای همسایه باعث می‌شود که ما اشتراکاتی را میان سینمای تبریز و ترکیه شاهد باشیم.

این تصویربردار همچنین تأکید کرد: توجه به ویژگی‌های‌ اقلیم بومی و استفاده از آن در فیلمسازی این امکان را می‌دهد تا سینما از آن‌ها بهره ببرد و شکل خاصی و منحصربفردی به خود بگیرد و معتقدم که تبریز به خوبی از این ویژگی استفاده می‌کند، بنابراین مزیت نسبی برای فیلمسازی استفاده از این الگوهای خاص و محلی منطقه در قصه و فضاسازی است.

وی با اشاره به اینکه نفس ساخت فیلم کوتاه بسیار مهم و قابل توجه است، ادامه داد: اعتقادی به کیفیت خوب و بد فیلم ها ندارم و همین که جریان تولید فیلم کوتاه زنده است و فیلم ها ساخته می شوند مهم است. کیفیت فیلم‌های این دوره از جشنواره مثل همیشه بود و بسیاری فیلمسازان با توجه و بکارگیری دستور زبان رسمی سینما روی ویژگی‌های اقلیمی هم متمرکز بودند.

بر اساس این گزارش، امینی تیرانی جشنواره فیلم کوتاه را ضروری و محفلی برای گفتگو و دورهمی و تبادل تجارب عنوان کرد و افزود: اگر امکان اکران برای فیلم‌های کوتاه فراهم نشود، چندان نگران‌کننده نیست چرا که اکران به معنایی که برای فیلم بلند در نظر داریم برای فیلم‌ کوتاه ضرورت ندارد بلکه ضرورت در ساخت و تولید فیلم کوتاه است و برگزاری پاتوق‌ها، سینماتک‌ها یا جشنواره‌ها که بستری را برای نمایش و گفتگو فراهم می‌کنند راه‌های تکمیل پروسه فیلمسازی کوتاه هستند.

مسعود امینی تیرانی در پایان خاطر نشان کرد: در چرخه فیلم کوتاه باید روی آموزش و بعد تولید تمرکز کنیم، این بدین معنا نیست که فیلم کوتاه نیاز به اکران ندارد اما اکران ضرورت فیلم کوتاه نیست. به نظر می‌رسد جای خالی تلویزیون که می‌توانست در زمینه نمایش دادن فیلم‌های کوتاه نقش مهمی داشته باشد، باعث می‌شود تا دیده شدن فیلم‌های کوتاه همواره دچار مشکل باشند.

گفتنی است، پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز از ۲۶ تا ۲۹ تیرماه در پردیس سینمایی ستاره باران برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=70612

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});