• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
3

افتتاح ۶ پروژه با اعتبار بالغ بر ۹۳۵ میلیارد تومان در آب منطقه‌ای/کسری یک میلیارد و ۳۱۵ میلیون متر مکعبی آب‌های زیرزمینی استان

  • کد خبر : 76923
  • 08 شهریور 1401 - 11:15
افتتاح ۶ پروژه با اعتبار بالغ بر ۹۳۵ میلیارد تومان در آب منطقه‌ای/کسری یک میلیارد و ۳۱۵ میلیون متر مکعبی آب‌های زیرزمینی استان
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در جمع خبرنگاران از بهر‌ه‌برداری 6 پروژه‌ با اعتبار 9350 میلیارد ریال همزمان با هفته‌ی دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار یازاکو، یوسف غفارزاده در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح وضعیت منابع آب استان پرداخت و گفت: وضعیت بارش در استان نسبت به میانگین درازمدت ۲۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۸ درصد کاهش یافته است.

غفارزاده با بیان اینکه نوع، شدت و شرایط بارش بارش مهمتر از میزان بارش است، گفت: متاسفانه اکثر بارش‌های امسال کمتر از ۵ میلی‌متری زیاد بود و منجر به روان‌آب نشدند و در مورد آب‌های سطحی که ناشی از بارش باران است، حدود ۳۰ درصد نسبت به میانگین کاهش دارد.

وی با اشاره به کاهش ۸۱ درصدی دبی آب آجی‌چای که باید دریاچه را سیراب کند، افزود: در کنار کاهش بارش‌های موثر، با افزایش یک درجه‌ای دمای هوا نسبت به دراز مدت، شاهد افزایش تبخیر و افزایش مصرف آب شرب هستیم و با هر درجه بالار فتن دمای هوا، ۳ درصد مصرف آب افزایش یافته و نیاز آب کشاورزی نیز بالا می‌رود.

وی در تشریح وضعیت آب سدهای استان گفت: هم اکنون مخازن سدها به طور میانگین ۳۴ درصد آب دارند که نسبت به سال گذشته با کاهش دو تا سه درصدی مواجه هستیم. سدهای علویان، ستارخان، بوکان و سهند مصرف آب شرب دارند و سعی کرده‌ایم این سدها را به گونه‌ای مدیریت کنیم که تا آذرماه سال جاری اگر بارشی اتفاق نیفتد به مشکلی مواجه نشویم.

به گفته‌ی وی؛ با اجرای پروژه‌های کوتاه‌مدت موفق شدیم پیک تابستان ۱۴۰۱ را بدون قطعی آب سپری کنیم و مشکل خاصی نداشتیم.

غفارزاده میزان کسری آب‌های زیرزمینی استان را یک میلیارد و ۳۱۵ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: در استان ۲۴ دشت داریم که منابع استراتژیک هستند و متاسفانه امسال با کسری ۳۷ میلیون مترمکعبی مواجه شدیم که البته در سال‌های گذشته این مقدار ۵۰ میلیون مترمکعب بود.

وی با اشاره به برکات سفر استانی ریاست جمهوری گفت: تا به حال ۲۷۶ میلیارد تومان از اعتبارات مصوب این سفر اختصاص یافته و تمامی پروژه‌های نیمه‌تمام بالای ۵۰ درصد فعال شده‌اند.

افتتاح ۶ پروژه با اعتبار بالغ بر ۹۳۵ میلیارد تومان در آب منطقه‌ای

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از سفر ریاست جمهوری در بخش آب ۳۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام تصویب شده است، افزود: در مجموع ۱۲ پروژه‌ی نیمه تمام مرتبط با سد ها و انتقال آب ارس و احداث شبکه تعریف و با زحمات و پیگیری‌های استاندار محترم موفق شدیم ۶ پروژه را در هفته‌ی دولت با اعتباری بالغ بر ۹۳۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری برسانیم.

وی در تشریح ۶ پروژه‌ی مذکور گفت: شبکه‌ی پایاب آیدوغموش به مساحت ۵۰۰ هکتار، شبکه‌ی پایاب قلعه‌چای به مساحت ۷۰۰ هکتار، لوله‌گذاری به طول ۲۶ کیلومتر و نیم به قطر ۲ متر در مسیر انتقال آب زرینه‌رود به تبریز به منظور تعویض لوله‌های بتنی قدیم و به حداقل رساندن احتمال ترکیدگی لوله، توسعه‌ی مخازن به منظور پایدارسازی توزیع آب در شرایط اضطراری، حفاظت آنلاین از خط انتقال و ایجاد ساختمان‌های بهره‌برداری و حفاظت این ۶ پروژه را تشکیل می‌دهند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=76923
  • نویسنده : گزارش خبری: ساسان نیک رفتار خیابانی
  • ارسال توسط :
  • منبع : یاز اکو
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});