• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
یادداشت؛

اقتصاد، فقر و هلاکت

  • کد خبر : 78589
  • 21 شهریور 1401 - 12:15
اقتصاد، فقر و هلاکت
یاز اکو - کسی بتواند حداقل نیاز های اساسی را مانند (خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و درمان، آموزش وپرورش و...) خود و خانواده اش را تامین کند، در روی خط فقر قرار گرفته است (خط فقر نسبی)  و اما اگر سرپرست خانواده نتواند این حداقل نیازهای اساسی را تامین کند، در خط فقر مطلق قرار دارد. فقر شدید زندگی او را محاصره کرده در فقر و هلاکت در دره های عمیق فقر غوطه ور شده است.

یاز اکو؛ دکتر محرم شاه بلاغی _ اجازه می خواهم، به عنوان یک مدرس اقتصاد، یک تعریفی از خط فقر داشته باشیم. در اقتصاد توسعه بحث است، که کسی بتواند حداقل نیاز های اساسی را مانند (خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و درمان، آموزش وپرورش و…) خود و خانواده اش را تامین کند، در روی خط فقر قرار گرفته است (خط فقر نسبی)  و اما اگر سرپرست خانواده نتواند این حداقل نیازهای اساسی را تامین کند، در خط فقر مطلق قرار دارد. فقر شدید زندگی او را محاصره کرده در فقر و هلاکت در دره های عمیق فقر غوطه ور شده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده در ایران حدود سه میلیون پانصد هزار نفر زنان سرپرست خانواده وجود دارد، که پانزده درصد آنها خانه دارند و حقوق باز نشستگی یا با درآمد از جاهای دیگر می تواند یک زندگی ساده ای داشته باشند. آقایان حاکمان جمهوری اسلامی آیا تا به حال تحقیق کردید، این بقیه زنان سرپرست خانواده چگونه امرار معاش می کنند، یا اکثریت اینها مستاجر هستند، چگونه مخارج زندگی را تامین می کنند، آیا بچه ها اینها غذا و تفریح و زندگی نمی خواهد، من دیدم چطور زنی که به خاطر اینکه بچه اش بستنی می خواست، نمی توانست بخرد خانمه گریه می کرد، برید ببینید مناطق حاشیه نشین شهرهای ایران که میلیونها نفر زندگی می کنند، فقر مطلق بی داد می کند چه خبر است؟

حاکمان محترم ، کاخ نشین ها، سیاست گذاران اقتصادفعلی ،رانت خواران، آقازاده پرور ها، مجتهدین محترم از حال فقرا خبر و قشر آسیب پذیر خبر دارید؟  پانزده درصد جمعیت غنی کشور که هشتادو پنج درصد درآمد ملی را تصاحب کردید ودر ناز نعمت زیست می کنند واز هشتاد پنج درصد جمعیت مانده که پانزده درصد در ملی را شامل می شوند، که  پنجاه میلیون نفر از اینها در فقر نسبی و پانزده میلیون در فقر مطلق و فلاکت زندگی می کنند، که در دره های فقر هلاکت رها شدند، دولت مردان خبر دارند که آسیب های اجتماعی در بین اینها بی داد می کند . ننگ بر مسئولین باد شب بخوابند ،ولی از حال گرسنه گان خبر نداشته باشند، این بود ان عدالت اجتماعی و اقتصادی در اول انقلاب حرف می زدید،و خانواده ای را دیدم در این فصل گرما از راه آهن تبریز تا نصف راه به خاطر نداشت پول پیاده امده بود، و خواست سوار خط واحد شود ،راننده به خاطر نداشتن پول سوارش نکرد، حالا حل شد، یا کسی از روستایی اطراف تبریز زنش در بیمارستان زایمان کرده بود من هم  دربیمارستان کار داشتم، از ایشان پرسیدم شما دو روز روی این صندلی می خوابید، چرا خانه نمی روید گفت پول ندارم، تا خانم را مرخص کنند، حالا با کمک یک نفر مسئله او هم حل شد؟ اخه یک نفر ودو نفر که نیست مردم خودشان حل کنند،  میلیونها نفر در این کشور این گرفتار ها را دارند، وقتی اقتصاد دانان تاکید می کنند، کسی که دوازده میلیون تومان دریافتی سرپرست چهار نفره در ماه است، خط فقر تعریف می شود، به نظر تان چند نفر در ایران بالای دوازده میلیون تومان درآمد ماهانه دارند ؟

فقر شدید مطلق فقط با یارانه و کمک معشیتی و کمک کمیته امداد وبهزیستی زندگی می کنندحل نمیشود، ایا این کمک ها کافی خرج صبحانه انها میشود؟دولت انقلابی که ادعای می کردید مشکل مسکن و اقتصاد مردم را حل می کنید چه شد ؟ اولا با یک امار دقیق از زنان سرپرست به عنوان اولویت اول تحقیق کند، و نیاز سنجی نماید، با یک بر نامه علمی دقیق انهایی که توانایی و سلامت جسمانی دارند در شان انها اشتغال زدایی کنند ،و برای همه شان یک زندگی شرافتمندانه تامین کنید، و با یک بر نامه فقر زدایی برای تمام کسانی در فقر مطلق گرفتار شدند کمک کنید، دیوار بین فقراء و اغنیا را بشکنید و به بی کاران انها شغل تعریف کنید، به فکر معاش زنان بی سرپرست باشید، مهار تورم و ارزش پول ملی  و اشتغال جوانان در اولویت قرار دهید، وبه کسانی که توانمندی جسمی ندارند معاش انها را تهیه کنید،در این راه حتما اقتصاددانان برای رفع مشکل اقتصادی برنامه دارند، در شان ملت ایران نیست  که فقر و فحشاء و آسیب های اجتماعی بی داد کند، جناب رئیسی فقرا امید به بر نامه فقر زدایی جنابعالی دوختند، بگذارید فرزندان اینها شاد باشند ، ودر شان این ملت نیست گروه کثیری از انها اقتصاد زباله گردی داشته باشند، شما هم این همه امکانات مادی را به کربلا بریزد ، اول اقتصاد رفاه این ملت را حل کن چون زیر پاهای انها معادن  طلا سیاه است، این کشور توانمندیهای محیطی و انسانی قوی دارد، فقط مدیریت شایسته سالار ودولت تحول خواه و عمگرا و علمگرا می خواهد تا ملت را نجات دهد،   امیدوارم آن قول های که در انتخابات دادید عملی شود ،حالاکه قوای سه گانه  همدست و انقلابی هستند با مدیریت جهادی که مطرح می کنید اقتصاد رفاه را تامین کنید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=78589

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});