• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
4

جمعیت زنان سالمند آذربایجان شرقی بیشتر از مردان است

  • کد خبر : 80936
  • 12 مهر 1401 - 14:00
جمعیت زنان سالمند آذربایجان شرقی بیشتر از مردان است
یاز اکو - رئیس گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تعداد زنان سالمند این استان نسبت به مردان بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، ناصر رهبر روز سه شنبه، شعار روز جهانی سالمند امسال را “تاب آوری و مشارکت زنان سالمند” بیان و اضافه کرد: تعداد سالمندان آذربایجان شرقی طی سال‌های اخیر افزایش یافته و از جمعیت بیش از چهار میلیون این استان، تعداد سالمندان از ۴.۹ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۱۲.۹ درصد در سال جاری رسیده است.

وی اظهار داشت: از مجموع سالمندان آذربایجان شرقی، بیش از ۴۹ درصد را مردان و حدود ۵۱ درصد را زنان تشکیل می دهند و در این میان ۵۶.۶ درصد سالمندان در سنین ۶۰ تا ۶۹ سال و ۲۷ درصد بین سنین ۷۰ تا ۷۷ سال هستند و باقی سالمندان نیز در سنین بالاتر از ۸۰ قرار دارند.

رهبر از افزایش چند درصدی تعداد سالمندان آذربایجان شرقی طی ۲۶ سال اخیر خبر داد و افزود: بر اساس آخرین آمارها جمعیت سالمند این استان ۲ درصد بیشتر از میانگین کشوری است و شهرستان‌های شبستر، خداآفرین و کلیبر دارای بیشترین تعداد سالمند و شهرستان ها چاراویماق، اسکو و ملکان کمترین جمعیت سالمند را دارند.

افزایش جمعیت سالمند از مباحث بسیار مهم در آینده کشور است

وی بحث سالمندی و افزایش جمعیت سالمند در سال‌های اخیر را یکی از مباحث بسیار مهم در آینده کشور و آذربایجان شرقی دانست و با اشاره به اینکه این استان پنجمین استان پیر کشور است، ادامه داد: سالخوردگی با خود جنبه‌های مثبت و منفی دارد که موارد مثبت آن مباحثی همچون تجربه و افزایش امید به زندگی و در نتیجه افزایش امید به آینده در جامعه را شامل می شود، اما اگر این سالمندان توان مالی مراقبت از خود را نداشته باشند، مشکلات بسیاری برای جامعه پدید خواهد آمد.

رهبر اضافه کرد: در عین حال بالا بودن نرخ سالمندی در یک جامعه شاید نشان از پایین بودن نرخ نیروی جوان و اشتغال برای تولید داخلی و در نهایت امنیت آن قلمداد شود.

وی با تاکید بر این‌که باید سالخوردگی جمعیت یک موفقیت بهداشتی و وجود سالمندان نعمتی از نعمات بیشمار پروردگار محسوب شود، یادآور شد: پدیده سالخودگی در جهان و کشور ما اجتناب ناپذیر خواهد بود، بر همین اساس جهان و از جمله کشور ما نیز به سرعت در حال پیر شدن بوده و نسبت افراد ۶۰ ساله و بالاتر به کل جمعیت در حال افزایش است.

جوانان پر تعداد امروز سالمندان فردای ایران خواهند بود

رهبر افزایش طول عمر انسان‌ها و اضافه شدن جمعیت سالمندان را یکی از دستاوردهای مهم قرن حاضر برشمرد و با بیان اینکه سالخوردگی جمعیت پدیده‌ای است که برخی از جوامع بشری با آن روبرو شده و یا خواهند شد، گفت: این پدیده ناشی از بهبود شرایط بهداشتی است که از یک طرف منجر به کاهش مرگ به ویژه مرگ و میر کودکان و در نهایت افزایش امید به زندگی شده و از سوی دیگر با اعمال سیاست های کنترل جمعیت باعث افزایش درصد سالخوردگان به کل جمعیت شده است.

وی با بیان اینکه جوانان پر تعداد امروز سالمندان فردای ایران خواهند بود و کشورمان باید خود را برای شرایط ویژه‌ مهیا سازد، گفت: انبوه سالمندان فردای ایران به مقتضای شرایط سنی، روحیات و مطالبات دوران سالمندی، بیماری‌ها و مشکلات فیزیکی و جسمی و روانی آن شرایطی غیر از واقعیات جمعیت جوان امروز ایران را ایجاب خواهد کرد.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار داشت: با توجه به این‌که سالمندان گروه متنوع با خواسته‌ها و نیازهای متفاوت هستند، هیچ سازمان یا وزارتخانه خاصی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی مسائل همه جانبه آن‌ها باشد، به همین دلیل لازم است با محوریت شورای ملی سالمندان کشور و دبیرخانه آن، همه دستگاه‌های عضو این شورا مشارکت فعال در اجرای سند ملی سالمندان کشور داشته باشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=80936

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});