• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

سرم و آنتی بیوتیک در داروخانه های ارومیه هم نایاب شد

  • کد خبر : 82505
  • 27 مهر 1401 - 13:30
سرم و آنتی بیوتیک در داروخانه های ارومیه هم نایاب شد
یاز اکو - نبود سرم و آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌های ارومیه باعث سرگردانی بیماران شده است، برخی اقلام همچون سرم تنها در بیمارستان‌های دولتی موجود است و افراد برای دریافت آن باید علاوه بر رنج بیماری، ساعات طولانی نیز در صف طولانی داروخانه‌ها منتظر بمانند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، با آغاز فصل سرما بیماری های ویروسی همچون سرما خوردگی و آنفلوآنزا گسترش پیدا کرده به طوری‌که با مراجعه به مراکز درمانی شاهد مراجعه بیماران زیادی برای درمان در این مراکز هستیم.

بیمارانی که علاوه بر تحمل درد بیماری باید ساعت ها در صف تهیه داروهای خود در صف منتظر بمانند و در آخر با شنیدن جمله سرم و آنتی بیوتیک نداریم به داروخانه دیگری مراجعه کنند.

به گفته مسئول فنی یکی از داروخانه های ارومیه کمبود آنتی بیوتیک و نایاب شدن سرم در ارومیه مشکلات فراوانی را برای بیماران به وجود آورده است.

این مسئول فنی داروخانه‌ که نخواست نامش رسانه ای شود در این رابطه گفت: این روز‌ها داروهای آنتی بیوتیک در داروخانه های این شهر وجود ندارد و باعث گلایه مردم و بیماران شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر کمبود دارو‌های آنتی بیوتیک مربوط به کودکان است،افزود: قطره‌های بینی که این روز‌ها با توجه فصل مصرف زیاد در بازار نایاب شده است و کمبود انواع سرم همچنان در بازار وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین در کنار این کمبود ها، قیمت برخی اقلام دارو‌یی نیز چند برابر شده است.

صدیقه محمدی،یکی از مراجعه کننده‌ها به داروخانه بیان کرد: پسرم دچار سرماخوردگی شده اما داروی آنتی بیوتیکی که پزشک تجویز کرده را نتوانستم در داروخانه ها پیدا کنم.

وی افزود:به چندین داروخانه مراجعه کردم و توانستم از یکی از آنها داروی آنتی بیوتیک پیدا کنم.

کمبود سرم در ارومیه مشکل کشوری است

محمد دلیر راد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی کمبود سرم در ارومیه را مشکل کشوری عنوان کرد و گفت:به دلیل هزینه های بالای تولید سرم در کشور کارخانه ها اقدام به کاهش تولید کرده اند.

دلیرراد در گفت و گو با ایلنا، با بیان اینکه کمبود سرم در داروخانه‌ها یک مشکل کشوری است و باید توجه داشت که تولیدات ۶ کارخانه تولید سرم در کشور برای رفع نیازها کافی است، افزود: متأسفانه این کارخانه‌ها با اعلام اینکه هزینه‌های تولید سرم در کشور بسیار بالاست اقدام به کاهش سرم تولیدی خود کرده‌اند که همین امر موجب کمبود سُرم در کشور شده است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح دارویار در کشور نیز قیمت سرم افزایش چندانی پیدا نکرده است، اظهار کرد: البته باید توجه داشت که هزینه تزریق سُرم چندین برابر هزینه ویزیت و حتی قیمت خود سُرم است بنابراین برخی پزشکان برای سود بیشتر اقدام به تجویز سُرم برای بیماران می‌کنند.

مردم به پزشک سفارش تجویز می دهند

لعیا صدیق راد مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۱۰۰ هزار دز سرم تا تیر ماه در استان تزریق شده است، گفت: در بسیاری موارد، بیماران سفارش تجویز سرم و حتی آنتی بیوتیک به پزشکان می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه برخی پزشکان از سفارش سرم توسط بیماران حتی با اضافه کردن ویتامین ب کمپلکس برای درمان بیماری خود گلایه دارند، اضافه کرد: این امر نشان می‌دهد بسیاری از بیماران با وجود نداشتن نیاز به سرم، اقدام به دریافت سُرم می‌کنند در حالی که این امر با اصول پزشکی متناقض است.

وی افزود: در خصوص آنتی بیوتیک‌ها هم وضع همین طور است و مردم یا از پزشک می‌خواهند که آنتی بیوتیک تجویز کنند و یا به صورت آزاد از بازار تهیه و استفاده می‌کنند.

صدیق راد، با بیان اینکه فقط تعداد بسیار محدودی دارو شامل ۱۱۹ قلم می‌تواند بدون نسخه پزشک فروخته شود و قیمت آنها هم افزایش نیافته است، گفت: طبق دستورالعمل مربوط به این بخش، استامینوفن کدئین، ناپروکسن، شیاف استامینوفن بزرگسالان، ژلوفن و همه آنتی بیوتیک‌ها شامل این ۱۱۹ قلم نمی‌شود و بدون نسخه، قیمت آنها افزایش یافته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=82505

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});