• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

برندسازی گره کور آشفته بازار قطعات خودرو

  • کد خبر : 85210
  • 24 آبان 1401 - 17:00
برندسازی گره کور آشفته بازار قطعات خودرو
یاز اکو - نایب رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان‌شرقی گفت: قطعات خودرو در حال حاضر معضل اصلی نه تنها برای خودروهای شخصی، بلکه بلای جان کسب و کارها و حتی واحدهای تولیدی شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس، در کشور ما کمتر خانواده و فردی را می‌توان یافت که با مقوله خودرو مرتبط نباشد کاربرد خودرو گاهاً به عنوان وسیله آسایش و آرامش افراد و خانواده‌ها تعریف می‌شود و گاه به عنوان وسیله رزق و روزی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در هر بخشی که از این وسیله بهره‌مند باشیم در کنار تمام محاسن و معایب آن، چند سالی هست که معضلی بنام قطعات خودرو تک تک مصرف کنندگان را آزار می دهد و حتی دچار مشکل می‌کند.

در چند سال اخیر اگر گذرمان به بازار قطعات خودرو بیفتد حتما با سردرگمی هم در مبحث کیفیت و هم در مورد قیمت مواجه خواهیم بود که گره خودروی ما را کورتر و کورتر خواهد کرد که هیچ دندانی را یارای باز کردن آن نباشد چرا که با انواع قطعات با برندهای مختلف و قیمت‌های متفاوت روبرو می شویم که هیچ دلیلی و منطقی برای انتخاب آن پیدا نخواهیم کرد.

قطعات خودرو بلکه بلای جان کسب و کارها و حتی واحدهای تولیدی شده‌اند

نایب رئیس و عضو هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع آذربایجان‌شرقی گفت: قطعات خودرو در حال حاضر معضل اصلی نه تنها برای خودروهای شخصی، بلکه بلای جان کسب و کارها و حتی واحدهای تولیدی شده‌اند.

رضا جعفری با اشاره به اینکه به عنوان یک تولید کننده که دارای شبکه حمل و نقلی داخل و خارج از کشور است، تاکید کرد: به طور میانگین در یکی دو سال اخیر حداقل ۲۰ درصد خودروهای حمل و نقل ما زمین گیر هستند که دلایل آن را می توان ۷۰ درصد در قطعات نامرغوب، ۲۰ درصد عدم کاربر ماهر( راننده) و ۱۰ درصد نیز به دلیل کیفیت نامناسب جاده‌ها شمرد.

وی با ارائه تقسیم بندی از قطعات موجود در بازار، آنها را در زمره قطعات داخلی و خارجی با زیر مجموعه مجاز و غیر مجاز( قاچاق) دسته بندی کرد و گفت: این تقسیم بندی وقتی بار سنگینی از خسارت‌‍‌های جبران ناپذیر را تحمیل جامعه می‌کند که از مبادی قانونی و با کیفیت بسیار کم، اما حاشیه سود زیاد برای واسطه گران وارد بازار می‌شود.

جعفری با اذعان به وجود قطعه سازان داخلی با کیفیت‌های مطلوب در داخل کشور، دلایل عدم قد علم کردن این تولیدکنندگان را نیز در برندسازی و بازاریابی خلاصه و اضافه کرد: این تولیدکنندگان تولیدات بسیار مطلوب و مشتری پسند از هر لحاظ دارند اما چون به حوزه مارکتینگ و برندسازی وارد نشده و در این بخش سرمایه‌گذاری نکرده‌اند دست خیلی از مشتریان از تولیدات آنها کوتاه است.

این فعال حوزه صنعت کشور به خریدهای ناآگاهانه در بازار قطعات خودرو گریزی زد و از عواقب جبران ناپذیر آن گفت و اظهار داشت: شاید در نگاه اول تولیدکننده و فروشنده و حتی مکانیک به تعویض یک قطعه نامرغوب متهم شود اما خیلی وقتها هست که این قطعه نامرغوب خانواده‌ای را داغدار و حتی تاجری را از مسیر تجارتش به فرسنگ‌ها دورتر از مقصد و هدفش پرت می‌کند که حتی تا پایان عمر پی به واقعیت موضوع نمی برد.

وی پیشنهاد ایجاد بستری برای عرضه قطعات خودرو در قالب سیستم‌های مدرن را به عنوان راه حل این آشفته بازار دانست و تصریح کرد: این اقدام باید با کار زیربنایی مانند کنترل کیفی همراه باشد بطوری که متولی و یا سرمایه گذار، تمام محصولاتی را که در بستر بازار خود ارائه می دهد کنترل و با برند خود که اعتماد مشتری و مصرف کننده را ممکن می سازد همراه کند، کمک شایانی به این بازار چه برای تولید کننده و چه برای مصرف کننده خواهد کرد.

جعفری با یادآوری تجربه نه چندان موفق یکی از خودروسازان داخلی در این برند سازی عنوان کرد: به نظر می رسد اگر این برندسازی و مارکتینگ به صورت اینترنتی و آنلاین باشد بیشتر مورد اقبال واقع شود.

با وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها چرا نباید خودروی سواری در آذربایجان شرقی تولید شود

عضو سابق هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع کشور در پاسخ به اینکه چالش اصلی دهه‌های اخیر استان مبنی بر تولید خودروسواری نیز گفت: باتوجه به زیرساخت‌ها، پتانسیل و حتی سرمایه‌گذاران صنعتی موجود در تبریز و آذربایجان شرقی و قطعه سازانی که حتی تولیداتشان در بازارهای منطقه و اروپا مشتریان خاص خود را دارند چرا نباید خودرویی در شان ایران و ایرانی در استان تولید کنیم.

وی ظرفیت‌های موجود در استان در این بخش را غیرقابل انکار اعلام و تصریح کرد: به نظر می‌رسد نیل به این آرزوی دیرینه آذربایجانی ها، همت و تلاش مسئولین اجرایی استان را می‌طلب تا با دریافت مجوزهای لازم از این بستر موجود برای بهره‌مندی تمام هموطنان استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=85210

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});