• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4

زمین لرزه های دوقلوی ترکیه و تئوری های توطئه

  • کد خبر : 96393
  • 05 اسفند 1401 - 14:30
زمین لرزه های دوقلوی ترکیه و تئوری های توطئه
یاز اکو - به عنوان مظنون معمول، خطوط گسل مقصر زلزله در ترکیه هستند ولی برخی از مردم شروع به متهم جلوه دادن آمریکا کرده اند و ادعا می کنند که آنها از فناوری ساخت بشر برای تحریک زمین لرزه های مرگبار در ترکیه استفاده کرده اند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح ترکیه، به خاطر دو زمین لرزه ۷٫۷ و ۷٫۶ ریشتری که در ۶ فوریه رخ داد، عمیقا “آسیب دیده” است. از آنجایی که زمین لرزه ها کاملا ویرانگر بودند، مردم ترکیه به دنبال کسی به عنوان متهم در پشت پرده آنها هستند.

مظنون معمول و قابل قبول، گسل زلزله است، اما توطئه گران و بسیاری از مردم ترکیه فکر می کنند که این زمین لرزه ها با این مقدار قدرت و ویرانگری، ساختگی بوده است.

بنابراین، آنها ایالات متحده مسبب این رویداد می دانند.

به عنوان مثال، شخصی کشتی ناوشکن آمریکایی به نام USS Nitze را که چند روز قبل از زمین لرزه ها در استانبول لنگر انداخته بود، متهم کرد که برای تحریک زمین لرزه ها به قهرمان ماراش سیگنال ارسال کرده است که به معنای تلاشی در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری (۷۴۵ مایلی) از مرکز زمین لرزه است. برخی دیگر استدلال کردند که کاوشگران نفت آمریکایی چاهی حفر کرده و بمبی غول پیکر را در آن جا سازی کرده اند تا زلزله را ایجاد کند.

این ها بخشی از تئوری های توطئه در میان مردم ترکیه است که خریداران بسیاری هم دارد.

اگر از طرفداران تئوری توطئه بپرسید که چرا دولت ایالات متحده ممکن است بخواهد زلزله را درترکیه آغاز کند، آنها خواهند گفت: آمریکایی ها می خواهند به ترکیه حمله کنند. با این حال، آمریکایی ها ارتش خود را نفرستادند و ارتش را اینگونه درگیر زلزله کردند.

کارشناسان در مورد فناوری‌های زلزله‌زا معتقدند در واقع دستگاه‌های امنیتی ترکیه مانند ارتش، پلیس و سرویس‌های اطلاعاتی از چنین حمله‌ای مطلع می‌شوند و با آن مقابله خواهند کرد.علاوه بر این، زمین شناسان ترک نیز وجود چنین فناوری هایی را رد می کنند.

مدرکی وجود ندارد

علاوه بر این، متحدان ایالات متحده مانند ژاپن زمین لرزه های بزرگتری را تجربه کردند و هزاران نفر جان باختند. آیا این بدان معناست که ایالات متحد، متحدخود را مجازات می کند؟ و چرا روسیه را با زلزله مجازات نکند؟ زیرا آمریکایی ها به طور غیرمستقیم در حال جنگ با روس ها هستند، آیا برای واشنگتن بهتر نیست که به جای ارسال سلاح به اوکراین، با دستگاه های راه دور خود در روسیه زلزله ایجاد کند؟ اگر این کار را نمی کنند، ممکن است دلیلش این باشد که چنین فناوری وجود ندارد؟

ترکیه کشوری است که در آن زلزله به طور مرتب اتفاق می افتد. چندین گسل زلزله در سراسر این کشور وجود دارد که گاهی باعث ایجاد زلزله می شود. در حالی که ایالات متحده، کشوری با قدمت ۲۵۰ سال و تنها در ۷۰ سال گذشته یک ابرقدرت بوده است، زمین لرزه ها تاریخ بسیار طولانی تری دارند. به عنوان مثال، زمین لرزه ای در سال ۱۱۱۴ قبل از میلاد، قهرمان ماراش را ویران کرد و نزدیک به ۴۰۰۰۰ نفر را کشت.

این بدان معنا نیست که فناوری‌های زلزله‌زا را نمی‌توان توسعه داد، اما هنوز هیچ مدرکی معتبری وجود ندارد. با وجود آنکه روابط ترکیه و آمریکا در سطح مطلوبی نیست، اما دو کشور دشمن هم نیستند. فقط منافع آنها با هم درتضاد است و چنین نوساناتی در رابطه همیشه اتفاق می افتد.

برخی این گونه اتهامات در حالی که از یک سو آمریکا را به کشوری مقتدر و قادر مطلق تبدیل می کند، از سوی دیگر هوش و قدرت ترک ها را بدنام و تحقیر می کند.

از منظر روان‌شناختی افراد تمایل دارند بعد از یک رویداد ناخواسته، چه یک فاجعه مصنوعی یا طبیعی، عاملی را مسبب آن بدانند.

آنها تا زمانی که جنایتکار را پیدا نکرده اند راحت نمی شوند. اگر مظنون ظاهری وجود نداشته باشد، داستان ها جایگزین واقعیت می شوند. از آنجایی که مردم به دنبال پاسخ هایی برای رضایت هستند، به سرعت به تئوری های توطئه گوش می سپارند.

شاید برخی از تئوری‌های توطئه درست باشند، اما هیچ‌کدام نمی‌دانند کدام یک از آنها درست است.

در مورد ترکیه، دو زمین لرزه مستقل در عرض ۹ ساعت رخ داد و مقصر خطوط گسل بود. با این حال، از آنجایی که مردم فکر می کنند، زمین ناخودآگاه نمی تواند این کار را انجام دهد، به سراغ منبعی با مغز و قدرت می روند. طرز فکری که معمولا بدون وجود شواهد کافی به اشتباه ختم می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=96393

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});