• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

سراب، شهرستانی که کمترین تغییر کاربری اراضی انجام گرفته است

  • کد خبر : 33973
  • 25 مهر 1400 - 13:45
سراب، شهرستانی که کمترین تغییر کاربری اراضی انجام گرفته است
یاز اکو - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که سراب، شهرستانی است که کمترین میزان کاربری اراضی کشاورزی در آن رخ داده است، گفت: حتی در داخل زمین‌های خالی محدوده شهرستان، کشت سیب زمینی انجام می‌گیرد لذا از تغییرکاربری آن که منبع درآمد مالی است، جلوگیری به عمل می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه‌ای با مدیران امور اراضی و جهادکشاورزی شهرستان‌ها، ضمن تاکید بر برخورد جدی تر با معضل تغییر کاربری اراضی کشاورزی، گفت: مسئولیت اجتماعی ایجاب می‌کند تا برخورد شدیدتر و جدی‌تر با تغییر کاربری اراضی کشاورزی انجام گیرد زیرا در صورت ادامه این روند، در آینده توانایی تامین امنیت غذایی جامعه با مشکل اساسی مواجه خواهد شد.

وی افزود: هر چقدر اقتصاد روستایی توسعه یابد و ارزش زمین به لحاظ ایجاد درآمد برای کشاورزان بالا باشد، خود کشاورزان از تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممانعت به عمل خواهند آورد.

وی به لزوم افزایش بهره وری اشاره کرد و گفت: در صورتی که عملکرد در واحد سطح افزایش یابد (همان چیزی که در طرح جهش تولید در دیمزارها مدنظر است) و درآمد بیشتری از هر هکتار حاصل شود، کشاورز به هیچ وجه اجازه نخواهد داد تا چنین فرصتی از دست برود.

فتحی با بیان این‌که در قالب تفاهم نامه‌ای با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در دو سال گذشته، طرح جهش تولید در دیمزارها اجرایی شده و حدود ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته است، ادامه داد: پشتیبانی‌های موردنیاز طرح مذکور از سوی این ستاد و خدمات فنی از سوی سازمان جهادکشاورزی ارائه می‌شود که در این راستا ۲۵۰ نفر از کارشناسان پهنه و ۲۰۰ هزار نفر از کشاورزان و بهره برداران در ارتباط با این طرح فعال خواهند بود که وجود شرایط نامساعد جوی لزوم توجه و استفاده از چنین طرح‌هایی برای تحقق تولید محصولات کشاورزی را ضروری می‌سازد.

قطعه بندی‌ها در محدوده چهار شهرستان برخوردی قاطع را می‌طلبد

وی با اشاره به تاکید دادستان تبریز بر برخورد با عاملین قطعه بندی‌های اتفاق افتاده در محدوده چهار شهرستان، اظهار کرد: حساسیت موضوع توجه جدی تر و برخوردی قاطع تر را می‌طلبد و پس از اقدام مقتضی از سوی مدیران جهادکشاورزی شهرستان‌ها، پیگیری بقیه فرایند به عهده دستگاه قضایی خواهد بود.

وی بر هماهنگی بیشتر با دادستانی در اجرای تبصره دو ماده ۱۰ تاکید و بر استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها و شورای روستاها در جهت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی تصریح کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص رفع تداخل پلاکات ثبتی نیز بیان کرد: در رای اعتماد وزیر جهادکشاورزی و برنامه ارائه شده وی به مجلس شورای اسلامی، سنددار شدن اراضی کشاورزی همواره مورد تاکید بوده و هست و این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که در مورد تعلق اراضی به منابع ملی یا اشخاص تعیین تکلیفی انجام گرفته باشد.

وی گفت: آمار در برخی شهرستان‌ها صفر است که ناشی از عدم توافق با سازمان منابع طبیعی است لذا وزیر جهاد کشاورزی بر اولویت قراردادن رفع تداخل پلاکات ثبتی بر مبنای شیوه نامه رفع تداخل بدون توجه به ملاحظات مدیریتی تاکید کرده است.

وی در ارتباط با بحث تراکتورها نیز گفت: در بحث تراکتورها یکسری ضوابط تعیین و شاخص‌هایی ارائه شده است که تراکتور مشمول افرادی خواهد شد که دارای این شاخصه‌ها باشند لذا خروج از این ضوابط منجر به برخورد قضایی با اشخاص خاطی خواهد بود.

فتحی، تمام موارد و موازین ذکر شده در مورد جلوگیری از تغییر کاربری اراضی را در مورد بحث تراکتورها نیز صادق دانست و در مورد فروش تراکتورها نیز بر بررسی این موضوع تاکید کرد و افزود: یا تراکتور مورد نیاز کشاورز بوده و موجب افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی شده است و یا در صورت فروش به مراجع قضایی معرفی شود.

کشاورزی قراردادی به کاهش مشکلات تنظیم بازار منجر خواهد شد

وی در خصوص بذور اصلاح شده اظهار کرد: کشاورزان با توصیه‌های جهادکشاورزی اقدام به نگهداری بذر برای مصرف خود تحت عنوان خود مصرفی کرده‌اند.

وی بر تحویل این بذر به سیلو با قیمت تعیین شده ۷۵۰۰ تومان و دریافت بذر مال با قیمت ۷۱۰۰ تومان تاکید کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، نقش بذر را در افزایش تولید بی بدیل دانست و افزود: بذر خودمصرفی قطعا با بذر مال تفاوت دارد لذا تعویض این بذر را ضروری ارزیابی کرد.

وی در حوزه کشاورزی قراردادی، گفت: پیشبرد کشاورزی قراردادی به کاهش مشکلات موجود در حوزه تنظیم بازار محصولات کشاورزی منجر خواهد شد.

 وی در حیطه تنظیم بازار بر تاکید وزارتخانه به رفع مشکلات تنظیم بازار در خود استان اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در تنظیم بازار مرغ که ۵۰ درصد مصرف مرغ در مرکز استان انجام می‌گیرد، به دلیل کمبود تولید در شهرستان تبریز، کسری موجود از شهرستان‌هایی که دارای مرغداری‌هاژ بیشتری هستند، تامین خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=33973

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});