• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
یاز اکو بررسی می کند؛

روند بازارهای مالی در هفته‌ای که گذشت

  • کد خبر : 40732
  • 13 آذر 1400 - 20:29
روند بازارهای مالی در هفته‌ای که گذشت

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام/ پایان هفته منفی بورس در آخرین […]

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ پایان هفته منفی بورس
در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، بازار سهام کم‎ حجم و قرمزپوش ظاهر شد؛ به گونه ‎ای که از همان ابتدا شاخص کل بورس روند نزولی را در پیش گرفت، اما رفته‌رفته با غلبه فروشندگان بر خریداران، بر میزان افت شاخص افزوده شد تا اینکه سرانجام شاخص کل بورس ریزش ۱۷‌ هزار واحدی معادل منفی ۱/۲۵ درصد را ثبت کرد و در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۴۰‌ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‎وزن نیز در شرایطی مشابه با ۱/۳۲ درصد ریزش در محدوده‎ پایین‌تر قرار گرفت. آنچه این روزها بازار سهام را تحت‌تاثیر قرار می‎ دهد، انتظارات و ابهامات در خصوص توافقات هسته‌ای، بی‌ثباتی نرخ دلار و همچنین اخبار منتشرشده در خصوص افزایش نرخ قابل‌توجه حامل ‎های انرژی در بودجه سال آتی است. تا زمانی که این ریسک‎ ها و ابهامات برطرف نشوند، برگشت اعتماد سهامداران و تعادل در بورس دور از انتظار است.

آخرین قیمت انواع ارز و طلا تا پایان هفته گذشته

به گزارش یازاکو، آخرین قیمت انواع طلا و ارز در پایان معاملات روز گذشته به شرح زیر است:
۱. هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۸۳ درصد رشد به ۱۲,۶۱۵,۰۰۰ ریال رسید.
۲. انس جهانی طلا با ۰.۴۳ درصد رشد به ۱,۷۸۲.۱۸ دلار رسید.
۳. قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۵۲ درصد رشد به ۱۲۶,۲۱۰,۰۰۰ ریال رسید.
۴. هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۴۳ درصد رشد به قیمت ۱۲۴,۰۴۰,۰۰۰ ریال رسید.
۵. هر عدد نیم سکه با ۰.۵ درصد رشد به قیمت ۶۵,۸۳۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۳۲ درصد رشد به قیمت ۳۸,۱۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۱۳ درصد رشد به قیمت ۲۳,۲۳۰,۰۰۰ رسید.
۶. قیمت هر دلار آمریکا با ۸.۶ درصد افت به ۲۶۶,۱۷۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۸.۰۸ درصد افت به ۳۰۱,۵۷۰ ریال و قیمت هر پوند با ۱.۰۷ درصد رشد به ۳۹۰,۱۵۰ ریال رسید.
در روزهای اخیر اخبار مربوط به مذاکرات، هم بازار ارز و هم بازار طلا را تحت‌تاثیر قرار داده است. با توجه به شروع مذاکرات احیای برجام، معامله‌گران بازار سکه محتاطانه رفتار می‌کنند و به اخبار مربوط به مذاکرات توجه زیادی دارند.

بازار اوراق مسکن/ روزشمار تسه ۹۸۱۲
تسه ۹۸۱۲ در آخرین روز معاملاتی بازار سهام به افت روز قبل خود ادامه داد و به کانال ۸۲ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. هر ورق از نماد یادشده با افت حدود یک‌درصدی در قیمت پایانی ۸۲ هزار و ۸۶۸ تومان به معاملات خود در هفته جاری پایان داد. وام مسکن در بانک‌های مختلف سهم نسبتا کمی از قیمت یک خانه دارد. وام اوراق تسهیلات بانک مسکن در فرابورس از محل حق‌تقدم به همراه جعاله آن نیز کمتر از یک‌سوم قیمت یک خانه در تهران را پوشش می‌دهد. اما نکته مهم در خصوص وام که کمتر به آن پرداخته می‌شود، این است که وام مسکن در این بازار نقش اهرم را دارد؛ به طوری که با دریافت هر یک از وامهای موجود، می‌توان سود بیشتری روی پول سرمایه‌گذاری‌شده در ملکی که به کمک وام خریداری شده است دریافت کرد.

بانک آمریکایی/ نفت ۱۵۰ دلار می‌شود
به گزارش یازاکو به نقل از CNBC، بانک جتریز آمریکا هشدار داد:‌ قیمت نفت در بازار جهانی به احتمال زیاد خیلی بیشتر از رقم کنونی رشد خواهد کرد و به ۱۵۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.
کریستفر وود کارشناس ارشد بانک جتریز طی مصاحبه‌ای گفت: زمانی که شاهد بازگشایی کامل فعالیت‌های اقتصادی در جهان باشیم قیمت نفت به شدت افزایش خواهد یافت.
وی تأکید کرد: حتی شیوع نوع جدید ویروس کرونا به نام امیکرون نمی‌تواند جلوی افزایش قیمت را برای مدت طولانی بگیرد و زمانی که محدودیت‌های کرونایی لغو شود و تقاضا دوباره افزایش یابد به شکلی اجتناب‌ناپذیر قیمت نفت به رقم‌های بالای چند سال گذشته خواهد رسید.
وی می‌گوید: از نظر من الان موضوع قیمت نفت نیست، بلکه شیوع کرونا است قیمت نفت به خاطر آنکه کسی در این صنعت سرمایه‌گذاری نکرده و جهان هنوز به سوخت‌های فسیلی وابسته است زمانی که محدودیت‌های کرونایی برداشته شود، بالا خواهد رفت.
به اعتقاد وود حملات سیاسی به سوخت‌های فسیلی و افزایش تعداد کشورهایی که می‌خواهند به سمت انرژی‌های پاک بروند، باعث شده تا سرمایه‌گذاران از رفتن به صنعت نفت خودداری کنند و این در حالی است که طی سال گذشته ۸۴ درصد انرژی جهان از محل سوخت‌های فسیلی تأمین شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=40732

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});