• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

نمایندگان ترکیه و ارمنستان در ۱۴ ژانویه در مسکو دیدار خواهند کرد

  • کد خبر : 45399
  • 17 دی 1400 - 10:15
نمایندگان ترکیه و ارمنستان در ۱۴ ژانویه در مسکو دیدار خواهند کرد
یازاکو_ وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد نشست نمایندگان دو کشور ارمنستان و ترکیه باهدف عادی سازی روابط ۱۴ ژانویه در مسکو برگزار خواهد شد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت این دو کشور همسایه هیچ روابط دیپلماتیکی ندارند،آنها در ماه گذشته توافق کردند که نمایندگان ویژه ای را برای انجام مذاکرات برای راه های برقراری روابط رسمی و پایان دادن به سال ها روابط پرتنش منصوب کنند.

ترکیه سردار قلیچ، سفیر سابق در ایالات متحده را به عنوان نماینده ویژه خود منصوب کرد، در حالی که ارمنستان، معاون رئیس پارلمان، روبن روبینیان را منصوب کرد.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه در ۳۰ دسامبر گفت : اولین نشست نمایندگان ارمنستان و ترکیه بنا به درخواست ایروان در مسکو برگزار خواهد شد و آنکارا گفتگوهای مستقیم را پس از این دیدار آغاز خواهد کرد.
چاووش اوغلو گفت: باید تماس های مستقیم از جمله دیدارهای متقابل بین ارمنستان و ترکیه برقرار شود و نقشه راه برای گام های عادی سازی روابط مشخص شود.
به عنوان بخشی از اقدامات اعتمادسازی، ترکیه پروازهای چارتر به ایروان را از سر خواهد گرفت، در حالی که ارمنستان تصمیم گرفته است که تحریم کالاهای ترکیه را لغو کند. این تحریم پس از حمایت قاطع ترکیه از آذربایجان در جنگ شش هفته ای با ارمنستان که با آزادسازی اراضی اشغالی آذربایجان پایان یافت، اعمال شد.

 

آنکارا و ایروان در سال ۲۰۰۹ برای برقراری روابط رسمی و گشودن مرز مشترک خود به توافق رسیدند، اما به دلیل مخالفت آذربایجان، این توافق هرگز تصویب نشد. 
ترکیه، متحد نزدیک آذربایجان، مرز خود با ارمنستان را در سال ۱۹۹۳ به منظور نشان دادن همبستگی با باکو، که درگیر درگیری با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ اشغالی بود، بست.
در سال ۲۰۲۰، ترکیه به شدت از آذربایجان در درگیری شش هفته‌ای با ارمنستان دفاع کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=45399

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});