• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
4
معاملات فروردین‏‌ماه چگونه گذشت؟

بورس رتبه اول بازدهی بازارها

  • کد خبر : 59577
  • 03 اردیبهشت 1401 - 19:00
بورس رتبه اول بازدهی بازارها
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ فروردین ماه به کام سرمایه‌گذاران

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی فروردین پس از عبور از سطح مقاومتی ۱/۵ میلیون واحدی با تعادل نسبی در معاملات اندکی افت را تجربه کرد. به‌طوری که شاخص کل روز چهارشنبه با ۰/۰۵ درصد کاهش در رقم یک میلیون و ۵۱۲ هزار واحد ایستاد. با این حال شاخص کل در نخستین ماه قرن جدید توانست با اعمال برخی سیاست‌ها همچون نمایش نامحدود عمق مظنه‌ها و افزایش دامنه نوسان در مسیر صعودی گام بردارد و در این میان امیدواری به احیای برجام و انتشار اخبار امیدبخش از روند آن باعث شد تا گروه‌های برجامی همچون خودرویی‌ها و بانکی‌‌ها در کنار گروه‌های صادراتی که با افزایش قیمت کامودیتی‌‌ها جذاب ظاهر شده‌‌اند، محرک بازدهی ۱۰/۶۱ درصدی دماسنج تالار شیشه‌‌ای در فروردین ۱۴۰۱ شدند. به این ترتیب بورس در نخستین ماه قرن جدید رتبه اول بازارها از نظر بازدهی را به خود اختصاص داد.

بازار دلار/ بازدهی ۵/۴ درصدی دلار در فروردین ماه

به گزارش یازاکو به نقل از اقتصادنیوز، بازار ارز تهران در فروردین ۱۴۰۱ شاهد افزایش قیمت دلار بود. اسکناس آمریکایی در ماه گذشته در سه کانال ۲۶، ۲۷ و ۲۸ هزار تومان حضور داشت. نرخ دلار در ابتدای سال جاری در محدوده قیمتی ۲۶ هزار و ۲۰۰ تا ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان فعالیت خود را آغاز کرد اما در دهمین روز از بهار ۱۴۰۱ دلار توانست یک کانال شکنی را تجربه کند و با ۲۷۰ تومان افزایش به ۲۷ هزار و ۱۷۰ تومان برسد اما یک روز بعد از سیزده بدر قیمت دلار عقب نشینی کرد و به کانال ۲۶ هزار تومان برگشت.

بیشترین افزایش قیمت دلار در فروردین

معامله گران افزایشی پس از آغاز معاملات رسمی و از نیمه فروردین ماه توانستند بار دیگر به کانال ۲۷ هزار تومان نفوذ کنند و در روز ۱۶ فروردین ماه دلار بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرد. نرخ دلار در روز یاد شده تقریبا ۴۰۰ تومان بالا رفت و به ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان رسید.
با نزدیک شدن دلار به محدوده مقاومتی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان بازار ارز تهران با یک هسته سخت روبرو شد. بازار ساز از نزدیک شدن دلار به دروازه ۲۸ هزار تومان به سختی دفاع کرد.
در روز ۲۲ فروردین دلار برای نخستین بار پس از ۷۰ روز در سطوح قیمتی کانال ۲۸ هزار تومانی معامله شد. اما پس از دو تلاش ناموفق در جهت عبور از سقف مقاومت ۲۸ هزار و ۱۲۰ تومانی در روز‌های ۲۳ و ۲۸ فروردین ماه نرخ این ارز تعدیل شده و در کانال پایین‌تر مستقر شد. بازدهی نرخ دلار در ماه گذشته ۵/۴ درصد بود.

پشت پرده گرانی دلار در ماه فروردین

برخی از تحلیلگران معتقدند که طولانی شدن توقف مذاکرات وین و انتشار اخبارهای گوناگون از مذاکرات و تغییر فاز انتظارات جامعه از بازار یکی از عوامل روند صعود شاخص ارزی در یک ماه گذشته بوده است. از اواخر اسفند سال ۱۴۰۰ چرخ دنده مذاکرات وین تقریبا از کار افتاد. با انتشار خبر توقف مذاکرات هسته‌ای وین توسط انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا، زمزمه‌هایی از عدم‌ نتیجه‌دهی این نشست‌ها توسط معامله‌گران افزایشی در بازار ارز تهران بلند شد و نرخ دلار در سایه این توقف در فروردین ماه روند صعودی را تجربه کرد.

بازار سکه/ افت‌وخیز قیمت سکه

بازار طلا و سکه روز چهارشنبه با توجه به افت زیاد نرخ دلار آزاد در نیمه اول بازار، در مسیر کاهشی قرار گرفت؛ به‌طوری که سکه امامی سطح ۱۳ میلیون تومانی خود را از دست داد و برای مدت کوتاهی در زیر این سطح معامله شد. اما با افزایش هیجانات بازار ارز و رشد قیمتی دلار این فلز گرانبهای داخلی نیز رفتاری صعودی را در پیش گرفت و مجددا به بالای سطح یاد شده بازگشت. در این میان سقوط نرخ طلا در بازار جهانی مانع از رشد هر‌ چه بیشتر سکه امامی در دادوستدهای روز چهارشنبه شد. حباب سکه اما بار دیگر افزایش یافت و به بالای ۳۰۰ هزار تومان رسید. بر این اساس هر قطعه از سکه امامی در آخرین روز ماه با بازدهی ماهانه ۶/۷۷ درصدی با قیمت ۱۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

بازار طلای جهانی/ سقوط قیمت جهانی طلا

روز چهارشنبه باقی ماندن شاخص دلار در بالاترین سطح یک ساله خود و همچنین پیشروی بازدهی خزانه‌‌داری ۱۰ ساله ایالات متحده و تأثیر‌‌گذاری آن بر تقاضا روند قیمتی فلز زرد را تحت‌الشعاع قرار داد تا شاهد کاهش قیمت طلای جهانی باشیم. از این رو هفته گذشته بهای این فلز ارزشمند به پایین‌ترین حد در یک هفته اخیر نزول کرد و به قیمت ۱۹۵۴ دلار در هر اونس معامله شد. در حالی که جنگ در اوکراین نگرانی‌های ناشی از افزایش تورم و گرانی را بیشتر ‌کرده بود، انتظار می‌رفت بهای طلا با بازگشت سرمایه‌‌گذاران به پناهگاه امن به راحتی به بالای سطح ۲۰۰۰ دلار صعود کند اما با تقویت بازدهی خزانه‌داری آمریکا به سمت بالاترین سطح چند ساله خود و انتظار سرمایه‌گذاران برای افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای کنترل تورم در ماه‌های آینده فشار نزولی بر بازار طلا تشدید شد.

بازار اوراق مسکن/ اوراق تسهیلات مسکن سبز رنگ

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز چهارشنبه را با افزایش ۵ درصدی بر مدار صعود پشت‌‌سر گذاشتند. به‌طوری‌که اوراق تسهیلات اسفند ۹۹ که نیمی از مسیر خود را تاکنون طی کرده است روز چهارشنبه با ۵ درصد افزایش معادل ۴ هزار و ۶۶۵ تومان، معاملات خود را در قیمت پایانی ۹۷ هزار و ۹۷۳ تومان خاتمه داد. بر این اساس داد و ستد‌های این اوراق با افزایش قدرت خریداران به پایان رسید. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با توجه به شرایطی که برای طرح نهضت ملی مسکن در توانایی تامین آورده و پرداخت اقساط اعلام شده است احتمال اجرای پروژه به‌صورت کامل وجود ندارد.

بازار نفت/ افت‌وخیز شدید نفت

قیمت هر دو شاخص نفتی در روز چهارشنبه پس از کاهش شدید در جلسه قبل به دلیل تقویت نگرانی‌‌ها برای کاهش عرضه جهانی طلای سیاه از روسیه و لیبی اندکی بهبود یافت. داده‌های صنعت نیز نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته کاهش داشته است. همچنین پس از آنکه صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز سه‌‌شنبه پیش‌‌بینی خود را از رشد جهانی تقریبا یک درصد کاهش داد، هر دو معیار نفتی روز سه‌‌شنبه حدود ۵ درصد تنزل یافتند. بر این اساس در انتهای هفته با جبران اندکی از افت شدید، نفت برنت به قیمت ۱۰۸ دلار و نفت WTI نیز به قیمت ۱۰۲ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه معامله شد. گفته می‌شود در حال حاضر ابهامات زیادی از اینکه بازار نفت به چه سمتی حرکت می‌کند وجود دارد و انتظار می‌‌رود طلای سیاه در دامنه نوسان وسیعی به معاملات خود ادامه دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=59577

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});