• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

دانشگاه صنعتی سهند ظرفیت‌های پژوهشی خوبی در حوزه‌ معادن و نفت و گاز دارد

  • کد خبر : 67061
  • 29 خرداد 1401 - 11:45
دانشگاه صنعتی سهند ظرفیت‌های پژوهشی خوبی در حوزه‌ معادن و نفت و گاز دارد
یاز اکو - نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه صنعتی سهند از جمله دانشگاه‌های برتر فنی و مهندسی کشور است که ظرفیت‌های پژوهشی خوبی در حوزه‌ی معادن و نفت و گاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، یوسف داودی در دیدار هیأت رئیسه دانشگاه صنعتی سهند اظهار کرد: آذربایجان شرقی و سراب در حوزه‌ی معادن و نفت و گاز از ذخایر ارزشمندی بهره‌مند هستند و دانشگاه صنعتی سهند نیز در این زمینه ظرفیت بالایی دارد و باید از کمک‌های علمی و تحقیقاتی آنها استفاده کرد.

وی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی، ذیل کمیسیون صمت، کمیته معدن وجود دارد که در آن کمیته، در حوزه‌ی معادن استان فعالیت‌های مناسبی انجام گرفته است.

وی افزود: ذخیره معادن آلومینیوم، مس و طلای آذربایجان ارزشمند است و دانشگاه صنعتی سهند نیز باید بر روی این معادن بیشتر متمرکز و فعال باشد.

داودی خاطرنشان کرد: در شهرستان سراب، ذخایر مس و نفلین سینیت عظیمی وجود دارد که وضعیت بسیار مناسبی دارند و آماده همکاری در این حوزه هستیم تا پهنه‌ی اکتشاف شده، گسترده‌تر شود.

وی گفت: کارخانه‌ی نفلین سینیت در شهرستان سراب در حال احداث است که شاید بزرگترین کارخانه نفلین سینیت کشور باشد.

وی در ادامه بیان کرد: ما به دنبال تاسیس آموزشکده فنی و مهندسی سراب هستیم که اگر موافقت شود می‌توان رشته‌های مرتبط با معادن و سایر رشته‌های مورد نیاز شهرستان را در این آموزشکده راه‌اندازی کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید صنایع بزرگ از دانشگاه‌ها حمایت کنند و طبق قانون مصوب کشور، چند درصد از سود خالص آن صنعت باید به حوزه‌ی مربوطه و یا دانشگاه‌های ذی‌ربط اختصاص یابد.

وی همچنین متذکر شد: مشکل دیگر شهرستان سراب، تصفیه خانه فاضلاب این شهر است که طبق آخرین بررسی‌ها، مشکلات عدیده‌ای در این بخش وجود دارد؛ لذا دانشگاه صنعتی سهند می‌تواند با ارزیابی فنی و مالی و ارائه راهکارهای مناسب، در این بخش نیز کمک و یاری رسان باشد.

وی تاکید کرد: در مجلس شورای اسلامی فراکسیون انرژی‌های نو و تجدید پذیر تشکیل شده است که دانشگاه صنعتی سهند بدلیل پتانسیل‌های بالایی که در این بخش نیز دارد، می‌تواند با ارائه راهکارهای مناسب و برگزاری جلسات منظم با مقامات مسئول، کمک خوبی در جهت تولید این انرژی‌ها باشد.

آمادگی دانشگاه صنعتی سهند در همکاری علمی با نمایندگان مجلس

رئیس دانشگاه صنعتی سهند نیز در این دیدار گفت: دانشگاه صنعتی سهند یک دانشگاه جوان، انقلابی و پویا است و شهرستان سراب هم در حوزه‌ی نفت و گاز و معادن ظرفیت خوبی دارد که در این راستا، پتانسیل‌های دانشگاه صنعتی سهند می‌تواند در اختیار این معادن و مردم شریف شهرستان سراب قرار گیرد.

اسماعیل فاتحی فر خاطر نشان کرد: تیم‌های پژوهشی و متخصصان خوبی در استان‌های مختلف کشور علی الخصوص آذربایجان شرقی وجود دارد اما از این متخصصان، زیاد در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی استفاده نمی‌شود که این مسئله معضل بزرگی است و باید مجلس شورای اسلامی با دانشگاه‌ها و متخصصان شهرستان‌ها نیز مکاتبه و رایزنی کند.

وی در پایان یادآور شد: بعضی از دانشکده‌های دانشگاه صنعتی سهند در سطح جهانی رتبه‌ی زیر ۲۰۰ را به خود اختصاص داده‌اند و این دانشگاه به‌عنوان بازوی علمی نمایندگان مجلس شورای اسلامی آماده هرگونه همکاری است.

رئیس دانشگاه صنعتی سهند همچنین به مسئله مهم استفاده از سوخت مازوت تصفیه نشده در نیروگاه‌ها و معضلات آن بر محیط زیست و حیات موجودات زنده اشاره کرد.

وی در پایان تاکید کرد: این دانشگاه با توجه به پتانسیل‌های بالقوه زیادی که در این بخش بدست آورده است آماده راه اندازی واحد حذف گوگرد از مازوت با حمایت نمایندگان محترم مجلس و مسئولین امر را دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=67061

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});