• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه طی یک سال ۷۰ درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 75010
  • 25 مرداد 1401 - 18:50
واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه طی یک سال ۷۰ درصد کاهش یافت
یاز اکو_میزان گاز طبیعی وارداتی اتحادیه اروپا از روسیه در ماه جولای نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود 70 درصد کاهش یافت و به زیر 100 میلیون متر مکعب در روز رسید.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تی آر تی خبر بخش قابل توجهی از تحریم هایی که اتحادیه اروپا پس از جنگ شروع به اجرای آن کرد، شامل اقداماتی برای کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی وارداتی از روسیه است.
در این زمینه، اتحادیه اروپا قصد دارد تا پایان سال واردات نفت از روسیه را به طور کامل کاهش دهد و در عین حال واردات گاز طبیعی را به میزان دو سوم کاهش دهد.

ترمز اجباری برنامه های سرمایه گذاری سبز اروپا

واردات زغال‌سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی جامد از روسیه تحت تحریم‌هایی که از ۱۰ اوت به اجرا گذاشته شد، به طور کامل متوقف شد. قبل از جنگ، سهم روسیه در واردات زغال سنگ اتحادیه اروپا حدود ۴۵ درصد بود.
پیش بینی می شود گاز وارداتی به زیر ۸۰ میلیون متر مکعب برسد
بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، در حالی که اتحادیه اروپا در جولای سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز از روسیه وارد کرد، این میزان تا ژوئیه ۲۰۲۲ به زیر ۱۰۰ میلیون متر مکعب رسید. به این ترتیب میزان گاز طبیعی وارداتی اتحادیه اروپا از روسیه حدود ۷۰ درصد کاهش یافت. 

پیش بینی می شود در ماه های آینده این میزان به زیر ۸۰ میلیون مترمکعب کاهش یابد.
از سوی دیگر اتحادیه اروپا که در بازه زمانی ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۱ روزانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز از روسیه وارد کرده بود، در مدت مشابه سال جاری روزانه ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز محاسبه شد.

اجرای طرح گاز طبیعی اتحادیه اروپا

جریان گاز یکجانبه شرکت انرژی روسیه گازپروم به بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا در سه ماهه دوم و کاهش قابل توجه میزان گاز انتقالی آن از طریق نورد استریم در ماه ژوئن نیز در کاهش واردات گاز از روسیه موثر بود.
در این زمینه جریان گاز طبیعی به آلمان، ایتالیا، فرانسه، چک، اسلواکی و اتریش محدود شد و صادرات به ۶ کشور از زمان جنگ روسیه و اوکراین به طور کامل متوقف شد.

جریان روزانه گاز گازپروم در ماه ژوئیه به پایین ترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسیده است

روسیه که برای اولین بار در ۲۷ آوریل عرضه گاز طبیعی به لهستان و بلغارستان را قطع کرد، واردات خود به فنلاند را در ۲۰ مه، هلند در ۳۱ می و دانمارک را در اول ژوئن متوقف کرد. سرانجام در ۳۰ جولای، عرضه گاز به لتونی متوقف شد. این کشورها تقریباً ۲۲٫۲ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از روسیه وارد می کردند.
علاوه بر این، گازپروم اعلام کرد که از ۲۷ ژوئیه، حداکثر ۳۳ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز می تواند از طریق خط لوله نورد استریم به اروپا ارسال شود و ظرفیت حمل و نقل این خط لوله را به ۲۰ درصد کاهش داد.
اتحادیه اروپا بیشتر واردات کاهش یافته خود را در این دوره با واردات گاز طبیعی مایع (LNG) تامین کرد.

اتحادیه اروپا می خواهد مصرف گاز را ۱۵ درصد کاهش دهد

اتحادیه اروپا در ماه جولای روزانه ۱٫۹ میلیون بشکه نفت خام از روسیه خریداری کرد
اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۲۱ روزانه ۱۱ میلیون بشکه نفت خام و فرآورده های نفتی وارد کرد، تقریباً ۳۰ درصد از این مقدار (۳٫۴ میلیون بشکه) را از روسیه تامین کرد.

در این مدت، اتحادیه اروپا به طور متوسط ​​۲٫۲ میلیون بشکه در روز واردات نفت خام از روسیه را ثبت کرد. حدود ۸۰۰ هزار بشکه واردات نفت خام مستقیماً از طریق خط لوله دروجبا دریافت می شود. خرید فرآورده های نفتی اتحادیه اروپا از روسیه در سال گذشته به طور میانگین ۱٫۲ میلیون بشکه در روز محاسبه شد.
 واردات گازوئیل 500 هزار بشکه از این میزان را تشکیل می دهد.
از سوی دیگر، بر اساس داده‌های شرکت ردیابی اطلاعات ورتکسا، اتحادیه اروپا در ماه جولای روزانه ۱٫۹ میلیون بشکه نفت خام از روسیه وارد کرده است. این رقم به معنای کاهش ۱۵۰ هزار بشکه ای در روز نسبت به میانگین ۳ ماه گذشته و میانگین ۸۰۰ هزار بشکه ای در روز نسبت به دوره قبل از جنگ است.

واردات گازوئیل اتحادیه اروپا از روسیه در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش یافت و به طور میانگین به ۶۸۰ هزار بشکه در روز رسید.

 

جریان در خط دروجبا ادامه دارد

جریان نفت از طریق اوکراین در خط لوله دروژبا، که خط اصلی انتقال نفت روسیه به اتحادیه اروپا است، در ۴ اوت به حالت تعلیق درآمد و در ۱۰ اوت از سر گرفته شد.
دروژبا، یکی از بزرگترین خطوط نفت خام جهان با طول تقریبی ۵۵۰۰ کیلومتر، از اوکراین و بلاروس می گذرد و به لهستان و آلمان می رسد، در حالی که قسمت جنوبی خط تا چک و مجارستان امتداد دارد.
ظرفیت فنی خط مورد بحث در سطح ۱٫۲ تا ۱٫۴ میلیون بشکه در روز است. 

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، واردات نفت خام روسیه به مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک از طریق قسمت جنوبی خط لوله دروجبا ۲۵۰ هزار بشکه در روز است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=75010

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});