• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
فرید زکریا:

بهترین ضربه برای مهار چین مهار روسیه است

  • کد خبر : 67043
  • 29 خرداد 1401 - 10:30
بهترین ضربه برای مهار چین مهار روسیه است
یاز اکو - فرید زکریا، یکی از افراد برجسته و صاحب نظر در سیاست بین الملل (واقع گرایی) در برنامه تلویزیونی خود CNN به تشریح وضعیت موجود نظام بین الملل پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مطالعات اوراسیا-خاورمیانه، وی با اشاره به جملات هنری کسینجر که هفته اخیر گفته بود “در دوره کاملاً جدیدی به سر می بریم”وی اضافه کرد که اروپا و آمریکا هنوز هم به اندازه کافی خطر روسیه را به عنوان یک تهدید واقعی در نظر نمی گیرد، و این در حالی است که از دید وی، روسیه تنها کشوری است که تهدید واقعی برای نظم نوین بین الملل و قواعد آن است. او بر این باور است که جهان و آمریکا نزدیک به دو دهه تهاجمات روسیه را نادیده گرفته و واکنش درخوری نشان نداده است و اگر این فرایند ادامه پیدا کند با پدید آمدن آشوب در هنجارها و نظم بین الملل، سایر کشورهایی که در پی تخاصم و تجدید نظر خواهی توسعه طلبانه هستند راه خود را باز خواهند دید.

به گفته وی، روسیه طی دو دهه اخیر پایتخت جمهوری چچن را در پاسخ به نیات جدایی طلبی بخشی از مردمان آن با خاک یکسان کرده و دهها هزار نفر را قتل عام کرد، و این در حالی است که در تجاوزی آشکار، این کشور بخش هایی از گرجستان را در سال ۲۰۰۸ و بخش های دیگری از اکراین را در سال‌های ۲۰۱۴ و جنگ کنونی اوکراین به تصرف خود درآورده و با به کارگیری خارج از کنترل نیروی هوایی خود در سوریه، دهها هزار نفر را به خاک و خون کشیده است. همچنین روسیه شبکه گسترده ای از اعدام و ترور مخالفان را در داخل و خارج از مرزهای خود شروع کرده و در جدیدترین اقدام خود و با مدیریت جنگ اوکراین، جهان را به سمت قحطی و کمبود مواد غذایی جبران ناپذیری سوق داده و به صورت آشکار صداهای مخالف خود در غرب را با بمب هسته ای تهدید کرده است.

فرید زکریا بر این باور است که آمریکا در تعیین دشمن خود دچار اشتباه استراتژیک شده و تنها «قابلیت ها» را محاسبه می‌کند و این در حالیست که قابلیت تنها عنصر تهدید نیست و آنچه که تهدید واقعی را آشکار میکند ترکیبی از «قابلیت و نیت» است، امری که نشان می دهد با توجه به خصومت های مذکور، هیچ کشوری در جهان به گرد پای روسیه نیز نمی رسد و آنچه که روسیه انجام داده و میدهد در جهان بی نظیر است و نادیده گرفتن روسیه برای غرب بسیار پر مخاطره خواهد بود. با این وجود، فرید زکریا معتقد است که اقدامات مذکور به خاطر توانمندیهای روسیه نبوده و بلکه ناشی از قدرت «تحلیل رونده» آن است و روسیه می خواهد با اقدامات خصمانه، خود را به عنوان یک قدرت قابل ذکر در جهان نشان دهد.

وی در نتیجه گیری سخنان خود و با اشاره به جملات اخیر بایدن گفته است که نتیجه جنگ روسیه برای جهان مهم خواهد بود و در صورتی که روسیه بدون پرداخت تاوان سنگین برای خصومت خود از این جنگ خارج شود با جهانی ناامن تر روبرو خواهیم بود و سایر کشورهای تجاوزگر نیز جسورانه تر عمل خواهند کرد.

پی نوشت

تمامی متن برگرفته و ترجمه شده سخنان فرید زکریا می باشد و نویسنده دخل و تصرفی در آن ندارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=67043

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});