به گزارش یازاکو، صدیق بدری روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به پرداخت اعتبار اختصاص یافته در چهار ماهه سال آینده گفت: این میزان اعتبار بیش از سه برابر اعتبار اختصاص یافته به راهآهن اردبیل بوده و نشان دهنده عزم جدی دولت و مجلس برای تسریع در اجرای این پروژه است.
نایب رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: مقرر شده است که سازمان برنامه و بودجه در چهار ماهه اول سال آینده مبلغ هفت هزار میلیارد ریال از محلهای مختلف بودجه که در کمیسیون تلفیق تصویب شده، به راهآهن اردبیل پرداخت کند.
وی با اشاره به پیشبینی اختصاص پنج هزار میلیارد ریال اعتبار از محل منابع طرح مولدسازی برای تکمیل راهآهن اردبیل اظهار کرد: به زودی سه هزار میلیارد ریال نیز که در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به اردبیل برای اجرای این طرح وعده داده شده بود، پرداخت خواهد شد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس دوازدهم اضافه کرد: با این میزان اعتبار اختصاص یافته امیدواریم که روند اجرای طرح راهآهن اردبیل به نتیجه خوبی برسد.
پروژه راهآهن اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر حدود ۱۹ سال قبل شروع شده و بر اساس گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل پروژه راهآهن اردبیل ـ میانه ۹۱.۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
بر اساس این گزارش، زیرسازی این پروژه ۹۵.۸۸ درصد، روسازی ۷۷.۴۱ درصد و ساختمان ایستگاههای راهآهن ۸۲.۴۳ درصد پیشرفت کرده است.
وزیر راه شهرسازی در جریان سفر بهمن ماه خود به استان اردبیل وعده داد که سه هزار میلیارد ریال از اعتبارات امسال به این پروژه تزریق شود و برای سال آینده هم تفاهم شده است که ۱۵ هزار میلیارد ریال سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند، حدود پنج هزار میلیارد ریال هم از محل منابع مولدسازی تامین شود.
بهگفته داود شایقی ، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل امسال ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه به این طرح اختصاص یافته است.
عملیات اجرایی راهآهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و هماکنون در مرحله پایانی قرار دارد.
ساخت راهآهن اردبیل- میانه که جزو سختترین طرحهای ریلی کشور به شمار میرود، پیش از سال ۹۴ با کندی پیش میرفت، اما با پیگیری مسئولان امر این طرح سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریلگذاری آن تسریع شد.
مشخصات این پروژه ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.
همچنین مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار می رود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژههای اجرایی کشور قرار داده است.
به گفته مسئولان امر، در پروژه راهآهن اردبیل- میانه در نهایت ۶۲ دهنه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.
حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهنآلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.